جزئیات درباره پردازنده های نسل 14

نویسنده مطلب : سهیلا عباسی
1402/10/7
106

اینتل به تولید نسل‌های جدید پردازنده ادامه می‌دهد و در سال ۲۰۲۳، ممکن است شاهد عرضه پردازنده‌های نسل 14 با نام Meteor Lake باشیم. ما در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد این پردازنده‌های اینتل نداریم، اما شایعات و اخباری از جزئیات احتمالی این نسل از پردازنده‌های اینتل وجود دارد که قصد داریم در این مطلب از وبلاگ تاپ رایان به آن‌ها نگاهی داشته باشیم. نبرد برای عرضه بهترین پردازنده بیش از همیشه داغ است و Meteor Lake نقطه عطف اینتل است. Meteor Lake می‌تواند با رویکردی جدید برای طراحی پردازنده، تبدیل به یک بازگشت قوی برای اینتل بشود که در تلاش است تا از اپل عقب نماند و AMD را پشت سر بگذارد. هرچند فعلا برای پیش بینی خیلی زود است. در این مطلب همه چیزهایی که در مورد پردازنده‌های Meteor Lake نسل چهاردهم اینتل می دانیم، آورده شده است. اینتل تاریخ عرضه پردازنده‌های نسل 14 خود را با نام Meteor Lake به صورت رسمی اعلام نکرده است، اما باید در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شوند، یعنی بازه زمانی که اینتل برای اولین بار هنگام معرفی پردازنده‌های نسل 14 آن را بیان و یک نقشه راه برای زمان ورود تراشه‌ها به خط تولید ارائه کرد. با این حال، آخرین تحقیق نشان می‌دهد که احتمالا نقشه راه اولیه اینتل به طور کلی تغییر کرده است.

شایعه جدیدی که یک یوتیوبر معروف مطرح کرده، حاکی از آن است که پردازنده‌های Meteor Lake در اکتبر ۲۰۲۳ عرضه می‌شوند و یک پردازنده ۱۴ هسته‌ای لپ‌تاپ به عنوان پیشقراول این عرضه خواهد بود. اگر ثابت شود که این شایعه درست است، در مقایسه با نسل‌های قبلی یک تغییر بزرگ خواهد بود. اینتل معمولا کار خود را با عرضه پردازنده‌های دسکتاپ نسل جدید آغاز می‌کند، بنابراین شروع عرضه پردازنده نسل 14 اینتل با یک ورژن مخصوص لپ تاپ عجیب خواهد بود. در واقع، چندین افشاگر ادعا می‌کنند که مجموعه پردازنده‌های نسل 14 اینتل مخصوص دسکتاپ ممکن است با مشکل مواجه شده باشند. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، به این معنی نیست که اینتل در سال ۲۰۲۳ هیچ پردازنده جدیدی عرضه نخواهد کرد. در عوض، ممکن است Raptor Lake را به‌روزرسانی کند و عرضه پردازنده نسل 14 اینتل برای دسکتاپ تا یک سال دیگر عقب بیفتد، اما بسیاری از نشانه‌ها حاکی از حذف کامل آن است. اگر این اتفاق بیفتد، اینتل احتمالا نسل 14 پردازنده‌های خود را برای لپ‌تاپ‌ها در کنار به‌روز رسانی نسل 13برای رایانه‌های رومیزی ارائه کند و برای پردازنده‌های دسکتاپ نسل بعدی خود به سمت Arrow Lake حرکت کند.

Hardware Times یک اسلاید رسمی اینتل را به اشتراک گذاشت که به نظر می‌رسد زمزمه‌ها را درباره لغو شدن Meteor Lake برای دسکتاپ‌ها، تایید می‌کند. نقشه راه به روز شده نشان می‌دهد که اینتل احتملا در سال ۲۰۲۳ تنها در حال برنامه ریزی برای عرضه پردازنده‌های Raptor Lake-S باشد. به نظر می‌رسد که تمام اشارات مربوط به پردازنده‌های اینتل نسل 14 برای دسکتاپ حذف شده‌اند. با این حال، همه اینها در حال حاضر حدس و گمان است، چون اینتل هیچ خبر رسمی منتشر نکرده است. 

مشخصات پردازنده اینتل نسل 14

هنوز هیچ مشخصات دقیق و رسمی برای پردازنده اینتل نسل 14 منتشر نشده که البته منطقی است. در حالی که اینتل در حال حاضر تعداد زیادی از پردازنده‌های Raptor Lake را عرضه کرده است، تراشه‌های پیش‌تولید Meteor Lake هنوز در بنچمارک‌های فاش شده نشان داده نشده‌اند. مهم‌ترین منبعی که در اختیار داریم، اشاره‌ای کلی به مشخصات پردازنده نسل 14 اینتل برای لپ تاپ‌ها بوده است. خبرهای درز کرده انواع U، P و H پردازنده‌های نسل 14 اینتل برای لپ تاپ را نشان می‌دهد. پردازنده‌های سری U معمولا ۱۵ وات و کمتر، سری P ۲۸ وات و سری H ۴۵ وات هستند، اما ممکن است اینتل بتواند محدوده قدرت مصرفی را تغییر دهد.

جالب‌تر اینکه، این افشاگری نشان داد که پردازنده‌های نسل 14 اینتل برای لپ تاپ در قوی‌ترین نمونه با ۱۴ هسته تقسیم شده در دو بخش ۶ و ۸ هسته‌ای ارائه خواهند شد. این افشاگری همچنین تایید کرد که این نسل پردازنده‌های اینتل از DDR5 و LPDDR5 و همچنین PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند که همه ویژگی‌های پلتفرمی هستند که اینتل در حال حاضر از آنها پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این به نظر می‌رسد که اینتل احتمالا با پردازنده‌های نسل 14، پشتیبانی از DDR4 را به طور کامل کنار بگذارد. در حالی که اینتل در چند نسل گذشته به شدت برای افزایش تعداد هسته‌ها تلاش کرده است، احتمالا با معرفی پردازنده نسل 14 این تلاش به پایان می‌رسد. شایعات حاکی از آن است که اینتل تعداد هسته‌های با عملکرد بالا را در پرچمدار آینده، Core i9-14900K، به ۶ تا محدود می‌کند. در این حالت مجموع ۶ هسته با عملکرد بالا و ۱۶ هسته با بهینگی بالا، یک پردازنده نسل 14 اینتل با ۲۲ هسته را ایجاد خواهد کرد.

معماری پردازنده اینتل نسل 14

معماری پردازنده نسل 14 اینتل موضوعی است که ما بیشترین اخبار را در موردش داریم. این نسلی است که اینتل قصد دارد نقشه راه خود را گرد هم بیاورد و چندین محصول را از چندین فروشنده متحد کند و در عین حال از معماری ترکیبی بهره ببرد. خود پردازنده بر اساس فرآیند Intel 4 ساخته شده است و نسل 14 اولین محصولی خواهد بود که این node را ارائه می‌دهد. جالب‌تر این است که چگونه اینتل طراحی را برای رقابت با پردازنده‌های اپل تغییر می‌دهد. علاوه بر قالب اصلی محاسباتی، پردازنده نسل 14 اینتل دارای قالب‌های GPU، IO و سیستم روی تراشه (SoC) جداگانه است. اینتل تایید نکرده است که از کدام node برای این قالب‌ها استفاده خواهد کرد، اما باید از TSMC باشد که پشت اکثر گره‌های درون پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی امروزی است. اینتل همچنین به دنبال این است که از سازنده تایوانی برای کمک به ساخت برخی از پردازنده‌های Meteor Lake استفاده کند. اینتل هنوز طراحی را انجام می‌دهد، اما TSMC می‌تواند بخشی از این پردازنده‌ها را بسازد. رقابت با اپل هدف اینتل به نظر می‌رسد، زیرا می‌خواهد نه تنها یک CPU، بلکه یک کامپیوتر کامل را روی یک تراشه (مشابه پردازنده‌های سری M اپل) ارائه دهد. این قابلیت توسط Intel Foveros در دسترس قرار گرفته است، که یک فناوری بسته بندی چند قالبی است که اینتل سال‌هاست از آن استفاده می‌کند. این رویکرد می‌تواند به اینتل کمک کند تا پردازنده‌های کارآمدتری را با مجموعه‌ای کامل‌تر از ویژگی‌ها ارائه دهد. با این حال، می‌تواند عرضه پردازنده‌های نسل 14 اینتل را سخت‌تر کند. به نظر می‌رسد که نسل 14 با تعداد زیادی از بخش‌ها نسبت به تأخیرها و مشکلات تولید آسیب‌پذیر است، اما برای مشاهده وضعیت پردازنده‌های نسل چهاردهم باید تا اواخر سال ۲۰۲۳ صبر کنیم.

در مورد هسته‌ها، گفته می‌شود که اینتل در پردازنده‌های نسل 14 از هسته‌های جدید Redwood Cove برای عملکرد بالا و از هسته‌های Crestmont برای بهینگی استفاده می‌کند. درست مانند دو نسل قبلی، اینتل دو نوع هسته مختلف را در قالب محاسباتی ترکیب می‌کند تا تعداد هسته‌های زیادی را بدون افزایش مصرف انرژی فراهم کند. گفته می‌شود که هسته‌های Crestmont تا ۱۵ درصد در دستورالعمل‌ها در هر چرخه (IPC) در مقایسه با Gracemont آخرین نسل، بهبود یافته‌اند و Redwood Cove ممکن است تا ۲۵ درصد افزایش IPC را در مقایسه با Raptor Cove ارائه دهد. خارج از بخش محاسباتی پردازنده‌های نسل 14 اینتل، ما چیز زیادی نمی‌دانیم. شایعه شده است که اینتل از معماری Arc GPU خود برای بخش گرافیکی استفاده می‌کند، اما مشخص نیست که آیا این بخش از نسل فعلی Arc Alchemist یا نسل بعدی Arc Battlemage استفاده می‌کند. با توجه به مشکلات قبلی Arc با تاخیر و اشکالات درایورها، ممکن است اینتل از معماری آشنا استفاده کند تا از پیش آمدن مشکل جلوگیری کند.

عملکرد پردازنده اینتل نسل 14

ما هیچ بنچمارک فاش شده‌ای برای پردازنده نسل 14 اینتل نداریم، حتی گزارشات عملکردی از جانب اینتل هم وجود ندارد. بزرگ‌ترین نکات در حال حاضر به فرآیند تولید اینتل ۴ مربوط می‌شود، که اینتل ۲۱.۵ درصد فرکانس‌های بالاتری را نسبت به گره قبلی با همان توان یا ۴۰ درصد کاهش توان در همان فرکانس ارائه می‌دهد. فرکانس بالاتر ذاتا به معنای عملکرد بهتر پردازنده نیست. فرکانس به نظر می‌رسد مانند یک اهرم فشار برای اینتل باشد، بنابراین می‌تواند به پردازنده‌های نسل 14 کمک کند. پرچم‌دار حال حاضر اینتل یعنی Core i9-13900KS، می‌تواند حتی بدون اورکلاک به فرکانس ۶ گیگاهرتز برسد. پردازنده‌های رده پایین‌تر را هم می‌توان با اورکلاک به این فرکانس رساند. این احتمال وجود دارد که پرچمدار پردازنده‌های نسل 14 اینتل این اعداد را باز هم بالاتر ببرد. صرف نظر از این، ما هنوز نمی‌توانیم هیچ نتیجه گیری عملکردی در مورد پردازنده نسل 14 اینتل بگیریم، ولی قطعا با یک پردازنده متفاوت مواجه خواهیم بود. 

یک سوکت جدید

شایعات می‌گویند که اینتل سوکت جدیدی با پردازنده‌های نسل 14 معرفی خواهد کرد. پردازنده‌های نسل فعلی از سوکت LGA 1700 استفاده می‌کنند، اما شایعات نشان می‌دهند که اینتل از سوکت LGA 1851 برای نسل 14 استفاده خواهد کرد. این به معنای مادربردهای جدید و احتمالا ویژگی‌های پلتفرم جدید است، اما ما هنوز هیچ جزئیاتی در مورد آنها در دست نداریم. با توجه به شباهت طراحی‌ها، ممکن است خنک کننده‌های CPU که در حال حاضر با پردازنده‌های Alder Lake سازگار هستند، با نسل 14 پردازنده‌های اینتل نیز کار کنند.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من