روانشناسی و چیدمان اتاق کودک

نویسنده مطلب : معصومه فرشاد
1402/6/9
215

چیدمان اتاق کودک نقش بسزایی در زندگی اعضای کوچک خانواده دارد. برای اینکه کودک در شرایط راحت باشد، لازم است به هر چیز کوچک فکر کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه گزینه هایی برای چیدمان اتاق کودک وجود دارد، چگونه می توان فضایی دنج در آن ایجاد کرد و همچنین اشتباهات معمولی را در نظر گرفت.

اتاق کودکان مکان ویژه ای برای گذراندن زمان است: خواب، بازی، مطالعه و نگهداری اشیا. برای اینکه اتاق را کاربردی کنید، باید فضا را به سه قسمت تقسیم کنید: محل خواب، بازی و منطقه مطالعه. برای یک پیش دبستانی، اولویت منطقه بازی و برای کودکان بزرگتر، منطقه مطالعه است.بهتر است محل کار را در کنار پنجره که نور طبیعی زیادی وجود دارد تجهیز کنید. در صورت امکان، منطقه خواب باید از در دور شود تا کودک احساس امنیت کند. برای بازی ها، بهتر است مکانی را در مرکز اتاق روی یک فرش نرم اختصاص دهید تا به نور روز دسترسی داشته باشید.محدوده بازی، منطقه بازی منطقه بازی باید امن و جالب باشد. این فضا را با اسباب بازی های حجیم شلوغ نکنید، بهتر است آن را آزاد کنید و به کودک جایی برای خلاقیت بدهید. در محوطه بازی می توانید یک دیوار سوئدی و یک میز برای بازی با شن و آب قرار دهید، دیوار را با رنگ تخته سنگ بپوشانید. هرچه سرگرمی مفهومی تر باشد، دید کودک بهتر عمل می کند و امکانات بیشتری برای سرگرمی دارد منطقه مطالعه برای اینکه کودک راحت مطالعه کند، مهم است که میز، صندلی ارگونومیک انتخاب کنید.

بهتر است چنین مبلمانی را طوری انتخاب کنید که با کودک رشد کند: تخت بزرگتر می شود و میز و صندلی بالاتر هستند. نور باید روشن و بدون سایه های تیز باشد . به این ترتیب چشمان شما کمتر خسته می شوند. برای کمک به دانش آموز، می توانید یک نقشه جغرافیایی، جداول موضوعات و پوسترهای یادآوری آویزان کنید که به شما در جمع آوری نمونه کارها و انجام تکالیف کمک می کند. هنگام ترتیب دادن مکانی برای کلاس ها، مهم است که ویژگی های فردی کودک را در نظر بگیرید: چقدر مراقب و کوشا است، آیا او به سرعت اطلاعات را درک می کند، آیا به یادآوری نیاز دارد و مثال های گویا. به عنوان مثال، اگر کودک خیلی کوشا نیست، نباید یک منطقه مطالعه در مقابل پنجره ایجاد کنید: اغلب حواس او پرت می شود. به همین دلیل، همه پوسترهای کمکی باید کمی دورتر از محل کار قرار گیرند.

جای خواب یک تخت خواب مناسب می تواند خواب کودک را بهبود بخشد. اندازه تخت باید متناسب با قد بچه باشد (پاهای او نباید در پشت تخت قرار گیرند).ملحفه‌های پاستیلی از ساتن، را انتخاب کنید. باید نرم، بدون الگوهای روشن باشد. لباس‌های رنگارنگ می‌توانند حواسشان را از خواب پرت کنند و رنگ‌های روشن می‌توانند سیستم عصبی را تحریک کنند.سعی کنید تخت را دنج کنید تا کودک دوست داشته باشد آنجا باشد.برای امنیت و ایمنی بیشتر از نرده تخت استفاده کنید.برای اینکه کودک خوب بخوابد، 1.5 تا 2 ساعت قبل از خواب چراغ های آپارتمان را کم کنید و پنجره ها را با پرده های ضخیم ببندید. هورمون ملاتونین که مسئول خواب است، فقط در تاریکی تولید می شود، بنابراین بهتر است از هرگونه نور، از جمله چراغ شب، در هنگام خواب خودداری شود. سطوح ملاتونین اغلب باعث می شود کودکان در شب از خواب بیدار شوند و احساس خستگی کنند. چگونه رنگ های مناسب را انتخاب کنیم در مورد وضعیت عاطفی کودک. برخی از سایه ها باعث مالیخولیا و افسردگی می شوند، برخی دیگر  شادی و الهام. بنابراین، انتخاب صحیح طرح رنگ برای مهد کودک مهم است. قانون اصلی این است که اتاق را با یک رنگ بیش از حد اشباع نکنید و آن را خیلی روشن نکنید. بهتر است اتاق به رنگ های پاستلی آرامش بخش روی دیوارها یا وسایل دکوری باشد. چگونه یک محیط راحت ایجاد کنیمانتخاب مبلمان کودکان دنیای اطراف خود را کشف می کنند و همه چیز را برای قدرت آزمایش می کنند: تاب خوردن روی صندلی، پریدن روی تخت، از بین بردن محتویات کابینت ها. نکته دیگر این است که مبلمان باید در برابر تجربیات کودکان مقاومت کند. مبلمان باید کاربردی باشد، اما حجیم نباشد که می تواند کودک را تحت تأثیر قرار دهد. مبلمان را با رنگ های خنثی انتخاب کنید. کمد های روشن، تخت و میز به سرعت کودک را آزار می دهد. بهتر است روی وسایل دکوری: پوسترها، لامپ ها، بالش ها و فرش کنار تخت، لهجه های رنگی ایجاد کنید.ذخیره سازی را سازماندهی کنیدبه لطف چیدمان صحیح سیستم ذخیره سازی، می توان به کودکان سفارش داد. برای کمک به کودک خود در تمیز کردن اسباب بازی ها و سایر وسایل، آنها را در ظروف کوچکی در سطح چشم قرار دهید. ظروف باید برای دستان کودکان راحت باشند و به راحتی خارج شوند.

می توانید  لوازم اتاق کودک ایکیا را که دارای استانداردهای جهانی است، از ایرانتک 24 تهیه کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من