8 نکته کاربردی برای خرید لوازم اتاق کودک

نویسنده مطلب : مهسا منفرد
1402/11/18
124

امروزه با افزایش فرهنگ آپارتمان نشینی کودکان بیشتر وقت خود را در اتاق می گذرانند و چه بهتر که محیطی برای آن ها فراهم کنیم که آرامش ، پویایی و خلاقیت داشته باشند. برای هر پدر و مادری بعد از شنیدن خبر مسرت بخش ورود یک عضو جدید به خانواده مهم ترین دغدغه آرامش داشتن فرزند دلبندشان است. اینکه کودک در فضای مناسب بزرگ شود از اهمیت خیلی زیادی بر خوردار است. فرآیند بزرگ شدن کودک روی زندگی آینده او اثر های بسیار زیادی می گذارد. یکی از چیز هایی که برای رشد بهتر کودک می توانیم محیا کنیم اتاقی مناسب برای او است. انتخاب وسیله های اتاق کودک از جمله کمد، تخت، کتاب خانه، قفسه، نور پردازی، پرده، اسباب بازی و ... بسیار اهمیت دارد. در ادامه به بررسی نکات مهم لوازم اتاق کودک می پردازیم با ما همراه باشید.

1.بهترین رنگ ها برای اتاق کودک

همانطور که از قبل می دانید رنگ ها تاثیر به سزایی در روحیات و خلق و خوی افراد دارند. تاثیر رنگ ها در کودکان اینقدر زیاد است که روانشناسان پیشنهاد می کنند از رنگ قرمز برای کودکان بیش فعال استفاده نشود. برای اتاق کودکان دختر معمولا رنگ های صورتی، طوسی و زرد و برای اتاق کودکان پسر رنگ های آبی ، سورمه ای و مشکی جزو پر طرفدار ترین رنگ ها هستند. رنگ صورتی نماد آرامش و عشق است و معمولا اتاق و اکثر وسایل دختر بچه ها در این طیف رنگی خریداری می شود. بهتر است از استفاده رنگ آبی در کنار رنگ های خنثی و سرد مثل خاکستری پرهیز کنیم چون به شدت هیجان را کاهش می دهد. ترکیب رنگ آبی با رنگ های گرم با رعایت تعادل در نهایت به شما اتاقی با فضای با کیفیت می دهد. همچنین استفاده از رنگ سفید در کنار رنگ های گرم و سرد می تواند زیبایی فضا را دو چندان کند و به محیط انرژی می دهد. رنگ دیوار و فرش اتاق کودک به صورت مسقیم روی کیفیت خواب آن ها اثر گذار است. چون کودکان بیشتر وقت خود را در اتاق می گذرانند بهتر است با انتخاب قطعات با رنگ مناسب برای کودک فضایی امن تشکیل دهیم.

2.نور و روشنایی

در طول روز اولویت استفاده از نور خورشید است، بهتر است اتاق کودکان را در جایی از خانه قرار دهید که حداکثر استفاده از نور طبیعی خورشید را داشته باشید. مورد بعد استفاده از پرده مناسب است، که هم مانع از ورود سرما در زمستان و گرمای در تابستان شوید. همچنین میزان نور خورشید را در اتاق کنترل کنید. نور پردازی اتاق کودک نیز خیلی با اهمیت است نور پردازی ملیح باعث می شود کودک خواب با کیفیت تری داشته باشد. قبل از اجرای نور پردازی اتاق کودکان بهتر است از طراح هان دکوراسیون داخلی کمک بگیرید. کودکان اکثرا هنگام خواب از تاریکی اتاق می ترسند بهتر است در نور پردازی اتاق کودک این مورد را نیز در نظر بگیریم. می توایند از چراغ خواب یا نور پردازی های مخفی استفاده کنید. امروزه چراغ خواب های عروسکی و متنوعی در بازار یافت می شوند که به سلیقه خود می توانید از میان آن ها انتخاب کنید.

3.موارد احتیاط

هنگام خرید اسباب بازی برای کودکان به این موارد دقت کنید که اسباب بازی شامل قطعات بسیار ریز نباشد ;کودکان اشیا را به دهن فرو می برند و ممکن است باعث خفگی کودک شود. بهتر است از وسایل تیز و خطر ناک در اتاق کودک استفاده نشود. از قرار دادن وسایل آتش زا در اتاق کودک پرهیز کنید. کودکان بسیار کنجکاو هستند و می خواهند از همه چیز سر در بیاورند. پس بهتر است شما هوشیار بوده و موارد خطر آفرین را از دسترس آن ها دور کنید!!!!

4.عروسک

بهتر است برای کودکان عروسک های نرم تهیه کنید زیرا کودکان زیاد نیاز به در آغوش گرفتن دارند و عروسک های خود را زیاد در بغل می گیرند. نرم بودن عروسک حس بهتری به کودکان می دهد. همچنین دقت کنید که عروسک ها از چه نوع پارچه ای دوخته شده اند. بعضی پارچه ها الیافی دارند که برای کودکان باعث ایجاد حساسیت می شود. پس عروسک هایی با کیفیت بالا برای اتاق کودکان تهیه کنید.

5.تخت و کمد

گاهی کودک علاقه مند به یک شخصیت کارتونی است; سلیقه ی کودک را در حتما نظر بگیرید و تخت کمد را به سلیقه کودک تهیه کنید.مثل شخصیت مرد عنکبوتی ، السا و آنا و...

کودکان رشد سریعی دارند و بهتر است وسایلی مثل تخت را با قابلیت تغییر سایز برای کودک خریداری کنید این باعث می شود به مرور زمان و رشد کودک نیاز به خرید مجدد وسایل نباشد و بتوانید مطابق با نیاز روز کودک، اتاق را چیدمان کنید. استفاده از رنگ های گرم و شاد در اتاق کودک باعث نشاط و پویایی بیشتر کودک می شود. چیدمان اتاق کودک تاثیر بسزایی در روحیات و خلاقیت کودک دارد. می توان با توجه به جنسیت کودک  تخت ، میز ، کمد و ... را انتخاب کرد.

6.میز و صندلی کودک

همانطور که افراد بزرگ سال برای انجام کار های روزانه ی خود نیاز به میز و صندلی مناسب دارند، کودکان نیز برای بازی کردن نیاز به میز و صندلی مناسب قد خود دارند . بهتر است میز و صندلی برای کودکان تهیه کنیم که مناسب آن ها باشد، لبه های تیز نداشته ، از مواد با کیفیت ساخته شده و به راحتی قابل تمیز شدن باشد. وقتی کودک نقاشی می کند ممکن است رنگ از دستش بیافتد و روی میز پخش شود در این صورت باید میزی تهیه کنیم که به راحتی تمیز شود.

7.فرش اتاق کودک

فرش های اتاق کودک به سه دسته تقسیم می شوند فرش های دخترانه، فرش های پسرانه و فرش های طراح دار. فرش های طراح دار که جنبه ی سرگرمی برای کودکان دارند. بعضی فرش های موجود در بازار دارای نقش و نگار های مختلفی هستند که خلاقیت کودک را افزایش می دهد و باعث می شود کودک ساعت ها سرگرم بماند. مثل فرش های که نقش و نگاری شبیه خیابان های شهر دارند و کودک با ماشین اسباب بازی روی آن بازی می کند.

8.لوازم حمام کودک

برای انتخاب حوله ی کودک و نوزاد به موارد زیر دقت کنید :

  •  ابعاد حوله از کودک یک الی دو سایز بزرگ تر باشد به این نحو بدن کودک به خوبی پوشانده می شود.
  •  جنس حوله به گونه ای باشد که سریع آب را به خود جذب کند این باعث می شود که بعد از حمام آب روی بدن کودک سریع تر خشک شود.
  • حوله های ضخیم تر برای کودکان انتخاب کنید ، بعد از حمام کردن حوله باعث می شود علاوه بر خشک شدن آب های اضافی، بدن کودک گرم شود.

برای سرگرم کردن کودک در حمام می توانید اردک های کوچولو که روی آب شناور می مانند تهیه کنید. همچنین از حوله های شکل دار و شامپو های رنگ رنگی استفاده کنید. سرگرم کردن کودک در حمام ، کمک می کند فرآیند دوش گرفتن سریع تر شود . این روش برای کودکان بد قلق بسیار کار ساز است.

نتیجه گیری

به طور کلی تهیه مواد با کیفیت برای کودکان در اولویت اول قرار دارد . مورد دوم سرگرم کردن و جذابیت داشتن است برای کودکان است که اهمیت دارد. مورد سوم در نظر گرفتن جنسیت و سلیقه ی کودکان است. سپاس از شما که تا انتهای مقاله با ایرانتک 24 همراه بودید. می توانید لوازم اتاق کودک ایکیا را روی سایت مشاهده کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من