ChatGPT چیست؟

نویسنده مطلب : سهیلا عباسی
1402/2/31
303

ChatGPT یک «چت‌بات» (Chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند به هر سوالی پاسخ دهد. چت جی پی تی می‌تواند موضوع‌ها و مباحث پیچیده‌ای را در حوزه‌های تخصصی مختلف مثل فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی درک کند. ChatGPT می‌تواند مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی را حل کند، مطالب وبلاگی تولید کند، متن آهنگ بسازد، صفحات HTML ایجاد کند و مواردی از این قبیل را انجام دهد.


چطور از ChatGPT استفاده کنیم؟

دسترسی پیدا کردن به ChatGPT ساده است (البته برای کاربران داخل ایران خیر) .ظاهراً با آی پی ایران، صفحه ChatGPT در وب‌سایت سازنده آن، یعنی OpenAI باز نمی‌شود و لازم است به هر نحوی IP دستگاه تغییر داده شود. البته ناگفته نماند به تازگی در وب‌سایت ChatGPT قابلیت شناسایی ابزارهای تغییر IP به کار گرفته شده است و اجازه دسترسی به سرویس ChatGPT با این ابزارها داده نمی‌شود و بسیاری از کاربران با خطای «Sorry, you have been blocked»  مواجه می‌شوند. در صورت استفاده از انواع خاصی از ابزارهای تغییر آی‌پی که مثلاً به هر کاربر آی‌پی اختصاصی و ثابتی را ارائه می‌دهند یا به هر شکل تمهیدات خاص و ویژه‌ای در آن‌ها اندیشیده شده است، به احتمال زیاد مشکل برطرف می‌شود. در واقع امکان استفاده از ChatGPT بیشتر به سرور ابزار تغییر IP مربوطه و ویژگی‌های خاص آن بستگی دارد.


برای شروع به استفاده از Chat GPT باید به وب‌سایت OpenAI و صفحه مربوط به ChatGPT [+] برویم و روی گزینه «Try ChatGPT» کلیک کنیم.


اگر پیش از این اکانتی در سایت OpenAI نساخته‌اید، باید در این مرحله ثبت‌نام کنید و اگر قبلاً ثبت‌نام کرده‌اید، لازم است پیش از اینکه بتوانید از ChatGPT استفاده کنید، وارد حساب کاربری خود در OpenAI شوید.


برای ورود به حساب باید گزینه «Log in» و برای ثبت‌نام هم لازم است دکمه «Sign Up» را بزنید. پس از ثبت‌نام و/یا ورود به حساب کاربری می‌توانید به راحتی شروع به استفاده از ChatGPT کنید. چیزی که آشکار است این است که فعلا در حال حاضر گروه OpenAI چت جی پی تی را به صورت عمومی و همگانی و رایگان  در دسترس قرار داده است.

 


بهتر است بگوییم هدف اصلی خلق ChatGPT تولید هوش مصنوعی مکالمه‌گری است . اینکه شعر بسراید و یا اینکه یک مکالمه کامل داشت. این ربات پاسخگو نه تنها همه چیز را میداند بلکه می تواند گفتگوهای قبلی شما را به یاد آورد.

مزایای Chat GPT چیست ؟

  • چت جی پی تی درک عمیقی را نه تنها از زبان نوشتاری، بلکه نسبت به زبان های برنامه نویسی نیز ارائه می‌دهد. ChatGPT می‌تواند چالش‌ها و مسائل کدنویسی را حل کند و حتی برخی از اثبات‌های ریاضی را هم می‌تواند انجام دهد.
  • چت‌بات یا ربات گفتگویChat GPT‌ امکان مکالمه با هوش مصنوعی را  بی‌نقص و طبیعی فراهم می‌کند.
  • استفاده از فناوری ChatGPT فعلا درحال حاضر رایگان است و تنها نیاز به ثبت‌نام (با شماره موبایل غیرایرانی) وجود دارد.
  • اگرچه چت جی پی تی هنوز کامل شده نیست، اما واقعاً امیدوار‌کننده است.
  • Chat GPT چت‌باتی باهوش، تطبیق‌پذیر و چندمنظوره است که می‌توان از آن به عنوان دستیار هوش مصنوعی برای تسهیل فرایند تولید محتوا و حتی به منظور بهبود جریان‌های کاری توسعه نرم‌افزار استفاده کرد.

معایب ChatGPT چیست ؟

  • ممکن است ChatGPT پاسخی را تولید کند که درست به نظر می‌رسد، اما در واقعیت چنین نیست. بسته به سطح دانش کاربر، ممکن است تشخیص این مسئله دشوار باشد. برای اینکه بفهمیم طبق جواب ها ی آن چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است، امری زمان‌بر خواهد بود.
  • اگر زیاد از ChatGPT استفاده کنید، متوجه الگوها و اصطلاحات خاصی خواهید شد که در متن تکرار می‌شوند. این ممکن است باعث تولید محتوای تکراری شود یا محتوایی ارائه شود که به لحاظ ساختاری خودش را تکرار می‌کند.
  • گاهی اوقات چت جی پی تی قفل می‌کند و به راحتی نمی‌داند چطور به سوالات شما پاسخ بدهد. اما با تغییر یکی دو کلمه در سوال، به شما پاسخ خواهد داد.
  • ChatGPT  فعلا رایگان است و همین ممکن است تقاضای استفاده از آن را افزایش دهد و در پی آن منجر به از دسترس خارج شدن آن شود روش منطقی این است که OpenAI نسبت به میزان تقاضا منابع محاسباتی و ظرفیت ChatGPT را افزایش دهد).
  • به طور کلی، چت جی پی تی به تازگی ارائه شده است و به هیچ وجه حتی نزدیک به شکل نهایی خودش هم نیست. ممکن است Chat GPT دارای سوگیری‌هایی باشد و جانبدارانه عمل کند، هنوز نمی‌تواند برای شفاف‌سازی پرسش‌های ما سوال بپرسد و همچنین ممکن است خروجی‌های طول و درازی را ارائه دهد.
  • ChatGPT در ایران به سادگی قابل دسترس نیست و مانند بسیاری از خدمات خارجی تحت تحریم یا شاید هم فیلترینگ قرار دارد و برای استفاده از آن به ناچار باید از روش‌های مختلف دور زدن محدودیت‌ها استفاده کرد.

کاربرد های Chat GPT چیست ؟

  1. حل مسائل برنامه نویسی
  2. نوشتن پست‌های وبلاگی
  3. جستجوی اطلاعات
  4. کاربردی بودن Chat GPT در خصوص همه موارد متنی

به طور کلی فعلاً بهتر است برای نوشتن مطالب وبلاگی از هوش مصنوعی و ابزارهایی مثل ChatGPT استفاده نکنیم. در نوشتن مطالب وبلاگی یا سایر انواع محتوای نوشتاری با تکیه بیش از حد بر هوش مصنوعی ممکن است مشکلات احتمالی مختلفی اتفاق بیوفتد.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من