واحد پردازش NPU چیست ؟

نویسنده مطلب : مهسا منفرد
1403/7/25
40

نسل جدید پردازنده های اینتل مجهز به واحد NPU هستند. اما قبل از اینکه به بررسی آن بپردازیم که واحد پردازش NPU چیست ؟ خوب است که بدانیم :

CPU چیست ؟

واحد پردازش مرکزی است که مسئولیت تمام فرایند های پردازشی درون یک سیستم را به عهده دارد. پردازنده یا CPU اعمال محاسباتی اصلی ، کنترل ورودی و خروجی ها و عملیات های منطقی سیستم را به عهده دارد. سی پی یو به مانند مغز یک سیستم عمل می کند و تمام تصمیم گیری های مربوطه را انجام می دهد. هر گجت هوشمند ، گوشی ، سیستم یا لپ تاپی که این روز ها استفاده می کنیم مجهز به پردازنده است.

GPU چیست ؟

واحد پردازش تصاویر است که مسئولیت تمام فرایند های پردازشی روی تصاویر درون یک سیستم را به عهده دارد. GPU یک تراشه است که برای سرعت بخشیدن به عملیات های پردازش تصویر ، رندرگیری گرافیکی و پردازش تصاویر دیجیتال استفاده می شود. بدون داشتن این واحد در سیستم شما تصویری را در خروجی مشاهده نمی کنید.

NPU چیست ؟

واحد پردازش عصبی یا NPU مخفف عبارت Neural Processing Unit است. NPU یک پردازنده تخصصی است که برای پردازش های سنگین هوش مصنوعی طراحی شده است. البته این واحد پردازشی به صورت مجزا عمل نمی کند و با همکاری GPU فرایند های پردازشی سنگین هوش مصنوعی را انجام می دهد. جالب است بدانید سرعت پردازش NPU تا 10 برابر بیشتر از CPU های سنتی است. NPU در پردازنده های نسل جدید اینتل استفاده شده است. پردازنده ی نسل جدید اینتل با نام Intel Core Ultra مجهز به این واحد پردازشی هستند که با ترکیب هوش مصنوعی به فرایند های پردازشی سرعت می بخشند.

مصرف انرژی

ان پی یو ها به طور چشم گیری مصرف انرژی را در دستگاه های که مجهز به این واحد پردازشی هستند کاهش می دهد. بر خلاف CPU  و  NPU  که برای انجام فرایند های پردازشی مختلفی طراحی شده اند ، NPU به طور تخصصی برای فرایندهای هوش مصنوعی طراحی شده است و با سرعت بخشیدن به آن مصرف انرژی کمتری دارد. این ویژگی برای دستگاه هایی مثل گوشی ، تبلت یا لپ تاپ که در مصرف باطری محدود هستند خیلی مفید واقع می شود.

کاهش زمان پردازش هوش مصنوعی

واحد پردازش NPU با پردازش سریع تر داده ها و الگوریتم ها ، تاخیر در پردازش هوش مصنوعی را کاهش داده و روند روان تری را در اختیار کاربر قرار می دهد. NPU ها عملیاتی مثل تشخیص چهره ، پردازش الگوریتم ها ، پردازش زبان طبیعی را با سرعت خیلی بیشتری انجام می دهد.

به طور کلی NPU واحد پردازشی عصبی است که با پردازش موازی داده با همکاری GPU و CPU فرانید های پردازشی هوش مصنوعی را سرعت می بخشد و عملکرد روان تری را در خروجی به کاربر ارائه می کند. ممنون از شما که تا انتها با ایرانتک 24 همراه بودید. 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من