پردازنده های جدید اینتل با نام Intel Core Ultra روانه بازار شدند!

نویسنده مطلب : مهسا منفرد
1403/7/24
47

چندی پیش اینتل از پردازنده های نسل جدید خود رو نمایی کرد. چند سالی اینتل برای نام گذاری پردازنده های خود از نام core i3 , core i5 , core i7 , core i9 استفاده می کرد، که در نسل جدید از این مدل نام گذاری خبری نیست. پردازنده های جدید اینتل با نام CORE و CORE ULTRA  نام گذاری می شوند. پردازنده های جدید با نام های CORE 7  یا  CORE ULTRA 5 روی لپ تاپ های جدید یا سیستم شما قرار می گیرند.

به تازگی شرکت اینتل از پردازنده های جدید خود با اسم Intel CORE ULTRA Processors رو نمایی کرد. این پردازنده روی لپ تاپ های جدید به چشم می خورد. پردازنده های نسل جدید اینتل عملکرد بهینه تر و تولید حرارت کمتری دارند. پردازنده های Intel Core Ultra از گرافیک داخلی ARC 2 بهره می برد. این نسل از پردازنده امنیت بالاتری دارند و اطلاعات شما را به صورت خصوصی نگهداری می کنند. معماری جدید این پردازنده با معماری با 24 هسته و خروجی 3D مناسب بازی ، کسب و کار و استفاده ی شخصی است.

پردازنده نسل جدید اینتل

تفاوت بین پردازنده های CORE و CORE ULTRA چیست ؟

شاید در ابتدا این تفاوت اسم ها به چشم نیاید اما در زمان استفاده و عملکرد تفاوت این دو مدل را متوجه خواهید شد. اما چه تفاوتی وجود دارد ؟ پردازنده های Core ultra مجهز به فناوری Ai boost هستند که به صورت هوشمند عمل می کند. همچنین این پردازنده اینتل از طراحی جدید چیپلت اینتل بهره می برد که واحد پردازنده مرکزی , واحد پردازنده گرافیکی و واحد پردازش عصبی (NPU) را به صورت یک جا دارد. در حالی که پردازنده های CORE از ویژگی هوش مصنوعی پشتیبانی نمی کند.

همزمان با رونمایی از این نسل از پردازنده های اینتل تعداد زیادی از لپ تاپ ها با نسل های متفاوتی از این پردازنده وارد بازار شده است. شاید حذف i در اسم پردازنده ها کمی مخاطب را برای انتخاب گیج کند اما اطلاعات تکمیل تری در اسم های پردازنده نسل جدید به چشم می خورد که انتخاب را کمی آسان تر می کند.

 به فرض مثال Intel Core Ultra 5 Processor 245K

  • برند و مدل : Intel Core Ultra
  • سری : 5
  • شماره پردازنده : 245
  • پسوند : K

برای درک بهتر پسوند های پردازنده پیشنهاد می کنم مقاله رو به رو را مطالعه کنید : تفاوت پسوند های K ، F و KF در پردازنده (CPU) چیست ؟

پردازنده های جدید Intel CORE ULTRA بازه فرکانسی توربو 4.8 تا 5.5 گیگا هرتز ، حداقل تعداد هسته 8 و حداکثر 20 ، حافظه کش 8 تا 30 مگابایت و گرافیک Intel Arc Graphics را در مدل های مختلف ارائه می کند. 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من