تفاوت پسوند های K ، F و KF در پردازنده (CPU) چیست ؟

نویسنده مطلب : مهسا منفرد
1403/2/13
66

زمانی که قصد خرید لپ تاپ دارید یا زمانی که می خواهید سیستم خریداری کنید احتمالا به گوشتان خورده است ، فروشنده به شما می گوید پردازنده i7 13700K با گرافیک GeForce RTX 4050 را روی سیستم گذاشتم ; اما سوالی پیش می آید که پسوند K ، F یا KF در پردازنده به چه معنا است ؟ با من همراه باشید تا به جواب این سوال برسیم.

پسوند K در پردازنده

پسوند K در پردازنده به معنی Unlock بودن است. این قابلیت باعث می شود که بتوانیم از تمام ظرفیت پردازنده استفاده کنیم. در پردازنده ها با پسوند K می توانیم از قابلیت Overclock استفاده کنیم. این قابلیت برای افرادی است که نیاز به استفاده از حداکثر توان سیستم دارند. البته استفاده از قابلیت اورکلاک نیاز به دانش فنی در مورد بایوس سیستم دارد همچنین مادربرد باید از این قابلیت پشتیبانی کند.

با اورکلاک کردن پردازنده چون سیستم از حداکثر توان خود استفاده می کند گرمای بیشتری تولید می کند و مصرف برق بالاتری دارد بهتر است برای سیستم از خنک های مایع استفاده کنیم. این نوع پردازنده مجهز به گرافیک داخلی است و بدون نیاز به گرافیک مجزا قابلیت تولید تصاویر را دارد. پردازنده ها با پسوند K قیمت بالاتری دارند.

پسوند F در پردازنده

داشتن پسوند F در پردازنده نشان دهنده ی این است که پردازنده مجهز به گرافیک اشتراکی و آنبرد نیست. از نظر قیمتی ، به فرض مثال قیمت سی پی یو i7 13700F به نسبت سی پی یو i7 13700 پایین تر است. پردازنده های با پسوند F برای نمایش تصویر نیاز به یک گرافیک مجزا دارند. این نوع پردازنده از لحاظ قیمتی ارزان تر از دیگر پردازنده ها است.

پسوند KF در پردازنده

پردازنده هایی با پسوند KF ، ترکیبی از دو مورد قبل است. به فرض مثال i9 13900KF پردازنده ای است که Unlock است و قابلیت اورکلاک شدن دارد و مجهز به گرافیک آنبرد نیست. این پردازنده ها به هدف استفاده حداکثری از پردازنده و کاهش قیمت آن تولید شده است. در کنار یک کارت گرافیک قدرتمند می توانید بازده مناسب را از سیستم داشته باشید. البته باید در نظر داشت که در صورت خراب شدن کارت گرافیک سیستم عیب یابی کار بسیار دشواری می شود چون شما تصویری مشاهده نمی کنید.

نتیجه گیری

شرکت اینتل پردازنده ها را در مدل های مختلف برای نیاز های مختلف تولید می کند. شما می توانید از میان سی پی یو ها با پسوندهای مختلف بسته به نیاز خود انتخاب کنید.

پردازنده با پسوند K : مناسب افرادی است که نیاز به حداکثر توان سیستم دارند و با اورکلاک کردن پرازنده ، عملیات های پردازشی مختلف را انجام می دهند.

پردازنده با پسوند F : مناسب افرادی است که کار های پردازش تصویر با سیستم ندارند و با یک گرافیک اختصاصی عملیات های مورد نیاز خود را با سیستم انجام می دهند. البته نکته مهم هزینه کمتر !

پردازنده با پسوند KF : مناسب افرادی است که ترکیبی از دو مورد قبل هستند. افرادی که با ترکیب قابلیت اورکلاک و یک گرافیک به بازده مد نظر می رسند.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من