گرافیک شیر (share) چیست ؟

نویسنده مطلب : مهسا منفرد
1402/11/11
1139

قبل از اینکه به بررسی موضوع بپردازیم بهتر است اول بدانیم گرافیک و پردازنده چیست ؟

گرافیک

گرافیک یا همان GPU(Graphic processing unit) قطعه ای در کامپوتر است که مسئولیت پردازش تصویر را به عهده دارد. گرافیک بخشی از سخت افزار سیستم است که از رم ، فن خنک کننده، پردازنده تشکیل شده است. رم در کارت گرافیک VRAM(video random access memory) خوانده می شود. گرافیک به منظور پردازش داده های تصویری طراحی شده که هدف آن ارائه بهتر تصاویر، ویدیو ها و محتوای گرافیکی است.

پردازنده

پردازنده یا همان CPU(Central Processing Unit) قطعه ای سخت افزاری است. پردازنده شبیه مغز انسان در سیستم عمل می کند که مسئولیت تمام پردازش ها ساده تا پیچیده را در سیستم به عهده دارد. واحد پردازش مرکزی یا CPU تراشه ای است که روی مادربرد متصل شده و تمام عملکرد سیستم را مدیریت می کند. دو شرکت بزرگ اینتل و ای ام دی بزرگترین تولید کننده های پردازنده در جهان هستند.

لازم بود تعریف پردازنده و گرافیک را به صورت مختصر بدانیم تا در ادامه منظور از کلمات اختصاصی را بهتر متوجه شویم. حال در ادامه به تعریف کارت گرافیک شیر و کارت گرافیک اختصاصی می پردازیم.

کارت گرافیک شیر(اشتراکی)

در مادربرد های نسل قدیم گرافیک به صورت آنبرد بود که به صورت تراشه ای جدا روی مادربرد قرار می گرفت.  گرافیک آنبرد روی تراشه پردازنده اصلی (CPU) قرار می گیرد. گرافیک شیر یک چیپ همراه با پردازنده است که برای انجام عملیات های پردازشی ، قسمتی از رم سیستم را در اختیار خود می گیرد. گرافیک اشتراکی چون از منابع سخت افزاری سیستم شما استفاده می کند ممکن است در عملیات های پردازشی سنگین روی عملکرد کلی سیستم اثر گذار باشد. یک عیب گرافیک اشتراکی مشترک بودن با پردازنده اصلی است که باعث می شود برای اجرا یک تسک بار اضافی روی پردازنده باشد. 

کارت گرافیک اختصاصی(مجزا)

کارت گرافیک مجزا یک واحد پردازشی به نام Gpu دارد که خیلی شبیه CPU عمل می کند. مادربرد های امروزی اسلت کارت گرافیک دارند و کارت گرافیک از طریق اسلت PCI روی مادربرد متصل می شود. کارت گرافیگ اختصاصی قطعه ای است که داده ها را از سی پی یو گرفته در واحد GPU پردازش های مربوطه را اجام می دهد و در نتیجه خروجی را به شکل تصویر روی نمایشگر به شما نشان می دهد. کارت گرافیک اختصاصی به صورت مجزا رم و واحد پردازش دارد. یکی از ویژگی های مثبت کارت گرافیک اختصاصی این است که هر زمان که نیاز به ارتقاء داشته باشید به راحتی می توانید این قطعه را آپدیت کنید و عیب آن هزینه ی بالای کارت گرافیک است. معمولا کارت گرافیک اختصاصی از گرافیک شیر قوی تر است; همچنین کارت گرافیک اختصاصی مصرف برق بیشتری دارد و گرمای بیشتری تولید می کند.

مزایا و معایب کارت گرافیک اختصاصی و کارت گرافیک شیر
  • کارت گرافیک شیر قابل تعمیر یا تعویض نیست .
  • کارت گرافیک اختصاصی مصرف برق و تولید گرمای بیشتری دارد.
  • توان پردازشی کارت گرافیک اختصاصی از کارت گرافیک شیر بیشتر است. ( ممکن است این مورد در پردازنده های قوی امروزی بازار صدق نکند.)
  • کارت گرافیک شیر به صورت مجزا رم و واحد پردازشی دارد در حالی که گرافیک شیر از منابع سیستم استفاده می کند.
  • در کارت گرافیک شیر در عملیات پردازشی تمام بار روی پردازنده قرار می گیرد.
کدام یک از کارت گرافیک شیر یا اختصاصی برای گیمینگ بهتر است ؟

برای اجرای بازی های امروزی بهتر است که کارت گرافیک اختصاصی تهیه کنید; در بازی های روز دنیا که بسیار با کیفیت هستند نیاز به پردازش گرافیک بیشتری است. کارت گرافیک اختصاصی چون به صورت مجزا حافظه پردازشی و رم دارد برای گیمینگ بهتر است. قبل از خرید بهتر است نیاز خود را از سیستم مشخص کنید به فرض مثال اگر شما دانشجو هستید و تنها استفاده های معمول مثل وب گردی، استفاده از آفیس، تماشای ویدیو را از لپ تاپ دارید با خیال راحت لپ تاپی با گرافیک شیر تهیه کنید و نیاز های شما را جواب گو است. قطعا برای کار هایی مثل رند رگیری بهتر است که سیستمی با گرافیک مجزا تهیه کنید چون نرم افزار هایی مثل ادوبی پریمیر پرو ، ادوبی ایلاستریتور، اتوکد و ... به توان پردازشی بالایی نیاز دارند و گرافیک شیر پاسخ گوی نیاز شما نخواهد بود. سپاس از شما که تا انتهای مقاله با ایرانتک 24 همراه بودید.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من