اسنپدراگون ایکس الیت پردازنده‌های پرچم‌دار اینتل و AMD را زمین‌گیر کرد

نویسنده مطلب : سهیلا عباسی
1403/1/16
54

براساس گزارش غیررسمی وب‌سایت Windows Report، اسنپدراگون X Elite در مقایسه با تراشه‌های x86 اینتل و AMD از نظر CPU و GPU تا 2 برابر سریع‌تر خواهند بود. این تراشه از 12 هسته پرقدرت اوریون با حداکثر سرعت 3.8 گیگاهرتز، حافظه LPDDR5X با حداکثر ظرفیت 64 گیگابایت و سرعت 136 گیگابایت بر ثانیه، پردازشگر گرافیکی آدرنو با توان 4.6 ترافلاپس و پشتیبانی از 3 نمایشگر 4K بهره می‌برد.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون X Elite

از نظر عملکرد هوش مصنوعی، اسنپدراگون ایکس الیت از یک NPU با توان 45 TOPS استفاده می‌کند و می‌تواند مدل‌هایی با 13 میلیارد پارامتر را روی خود دستگاه اجرا نماید. در بخش ارتباطات، این تراشه علاوه بر بلوتوث 5.4 و وای‌فای 7 از 5G هم پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، محصولاتی که از اسنپدراگون X الیت استفاده کنند، می‌توانند از دو دوربین 36 مگاپیکسلی یا یک دوربین حداکثر 64 مگاپیکسلی بهره ببرند و فیلم‌برداری 4K HDR داشته باشند. این تراشه قادر به پشتیبانی از 3 اتصال USB4، یا 2 اتصال USB3.2 Gen 2 یا 1 اتصال eUSB2 است.

براساس تصویری که از کوالکام لو رفته است، تراشه پرچمدار سری اسنپدراگون ایکس تنها به‌اندازه یک‌سوم تراشه‌های رقیب انرژی مصرف می‌کند. این تراشه از فناوری تازه‌ای موسوم به Always-Sensing ISP بهره می‌برد که می‌تواند در استفاده از دوربین نیز مصرف انرژی را کنترل کند. ایکس الیت ظاهراً با فرایند تولید 4 نانومتری تولید خواهد شد. کوالکام از فردا رویدادی چند روزه به‌نام اسنپدراگون سامیت را آغاز می‌کند که انتظار می‌رود، اسنپدراگون 8 نسل 3 در آن معرفی شود. شاید در این مراسم درباره اسنپدراگون ایکس الیت هم اطلاعاتی منتشر شود. اما هر در صورت، اولین کامپیوترهای ویندوزی که از اسنپدراگون ایکس الیت استفاده می‌کنند، احتمالاً در اواسط سال 2024 معرفی خواهند شد.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من