اینتل ابر کامپیوتر Aurora را با 21 هزار پردازنده و 63 هزار پردازنده گرافیکی با موفقیت نصب کرد

نویسنده مطلب : سهیلا عباسی
1402/4/5
323

خبر این است که قرار است یک ابر کامپیوتر تحت عنوان Aurora برای کاربردهای هوش مصنوعی مولد در علم مورد استفاده قرار گیرد. ظاهرا اینتل و کتابخانه Argonne موفق به نصب این ابر کامپیوتر شده است و در فاصله یک قدمی بهره برداری هستند. این ابر کامپیوتر از پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی سری Xeon GPU Max و Xeon CPU Max اینتل استفاده می‌کند و قرار است در کاربردهای هوش مصنوعی و پردازش سنگین (HPC) در تحقیقات علمی مورد استفاده قرار گیرد.


ابر کامپیوتر Aurora چه مشخصاتی دارند؟

این ابر کامپیوتر شامل 63 هزارپردازنده گرافیکی سری Xeon GPU Max و 21 هزار پردازنده سری Xeon CPU Max اینتل می باشد و قدرت پردازشی برابر 2 اگزافلاپس را در بر دارد. از مهم ترین کاربردهای Aurora ساخت هوش مصنوعی مولد برای کاربردهای علمی می باشد.


ابر کامپیوتر Aurora اینتل به وسیله 21,248 پردازنده Xeon از سری Sapphire-Rapid SP و 63,744 پردازنده گرافیکی با ریزمعماری Ponte Vecchio  تجهیز شده است. این ابر کامپیوتر Aurora از 10.9 پتابایت حافظه DDR5 و 1.36 پتابایت حافظه HBM برای پردازنده‌ها و 8.16 پتابایت حافظه HBM برای پردازنده گرافیکی استفاده می‌کند.


این سیستم غول پیکر با 10,624 نود حافظه به مجموع ظرفیت 220 ترابایت دست پیدا می‌کند. طبق ادعایی که اینتل دارد پردازنده‌های گرافیکی سری GPU Max از انویدیا H100 و همین‌طور AMD Instinct سریع‌تر هستند و از این رو، ابر کامپیوتر Aurora به احتمال زیاد ابرکامپیوتر Frontier مجهز به محصولات AMD را شکست خواهد داد.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من