اینتل فناوری Hyper-Threading را کنار میگذارد
اینتل احتمالا در نسل پانزدهم پردازندههای دسکتاپ خود فناوری Hyper-Threading را بعد از گذشت بیش از دو دهه کنار میگذارد. فناوری Hyper-Threading که بیش از ۲۰ سال پیش و با رونمایی از تراشههای تک هستهای Xeon و پنتیوم توسط اینتل معرفی شد، در عمل هر هسته CPU را به دو هسته مجازی تحت عنوان Thread تقسیم میکند. درواقع Hyper-threading ترفندی است که توسط CPU برای وادارکردن سیستمعامل به تشخیص وجود یک پردازنده با هسته اضافی (هسته منطقی) درکنار هسته فیزیکی انجام میشود و از این طریق عملکرد CPU افزایش مییابد.
اینتل سالها است که از این فناوری برای بهینهسازی عملکرد تراشههای خود استفاده میکند. حالا اطلاعات جدیدی ازطریق اسناد اینتل بهدست آمده است که اولینبار توسط Yuuki_ans در توئیتر منتشر شد و سپس مورد تأیید وبسایت آلمانی 3DCenter قرار گرفت. درواقع این اطلاعات در ابتدا به مشخصات فنی پردازندههای سری Arrow Lake-S تعلق داشتند، اما با نگاه دقیقتر به جزئیات آن مشخص شد که وجود هشت هستهی عملکرد (Performance) و همین تعداد رشته به عدم پشتیبانی از قابلیت موازیسازی یا Multi-threading اشاره دارد. اگر در اینباره اطلاع ندارید، باید بگوییم قابلیت موازیسازی یک ویژگی CPU است که به دو یا چند رشته دستورالعمل اجازه میدهد تا بهطور مستقل اجرا شوند و درعینحال منابع پردازش یکسانی را به اشتراک بگذارند. عدم به کارگیری ترفند Hyper-Threading میتواند در برخی از سناریوها به تأثیر منفی روی عملکرد تراشههای Arrow Lake منجر شود. البته که عملکرد تک رشتهی CPU با حذف HT همچنان بیتغییر باقی خواهد ماند و فقط برخی کاربردهای چند رشتهای در مقایسه با پردازندههای قدیمیتر دارای قابلیت HT مثل سری Raptor Lake و Raptor Lake Refresh تحت تأثیر جزئی قرار خواهند گرفت. خوشبختانه حذف فناوری Hyper-Threading چیزی نیست که روی تجربه کاربری گیمرها تأثیرگذار باشد؛ بهخصوص در بازیهای AAA که بهگفتهی اینتل حتی یک ارتقاء ۳۰ درصدی نیز در عملکرد تراشههای Arrow Lake هنگام اجرای این بازیها پیشبینی شده است. به احتمال زیاد این دستاورد ازطریق بهبود معماری و سرعت کلاک بالاتر CPU و بدون تأثیرپذیری از رشتههای مجازی کمتر ممکن خواهد شد.