اولین طراح خانم در ایکیا

نویسنده مطلب : معصومه فرشاد
1402/10/7
121

زمانی که اینگوار کامپراد در سال 1964 یک صندلی چوبی را توسط طراح به نام کارین موبرینگ مشاهده کرد، عشق در نگاه اول بود. کارین با توجه به مواد و استعداد در طراحی مبلمان راحت و باکیفیت با جذابیت وسیع، در شرف تبدیل شدن به اولین زن طراح IKEA بود. . . با گذشت بیش از نیم قرن، علاقه دوباره به کار او باعث شده است که نامی بزرگ در خانه‌های حراج در سراسر جهان و چهره‌ای مهم در داستان طراحی غنی IKEA (او) باشد.

راه خلاق کارین که در سال 1927 متولد شد و در اوسترسوند در مرکز سوئد بزرگ شد، با سرامیک آغاز شد. چند سال پس از تحصیل در کالج هنر، صنایع دستی و طراحی دانشگاه استکهلم، علاقه او به مبلمان معطوف شد و در مدرسه طراح مبلمان و صنعتگر برجسته سوئدی کارل مالمستن ثبت نام کرد. تحت آموزش مالمستن، او در مورد صنعتگری، کیفیت و از همه مهمتر راحتی یاد گرفت.پس از فارغ التحصیلی در سال 1951، کارین به اوسترسوند بازگشت تا به پدرش آروید پرسون، مهندس عمران کمک کند. او روی طراحی داخلی پروژه‌های او که شامل آپارتمان‌ها، خانه‌ها و ادارات می‌شد، کار کرد. او همچنین به کشیدن مبلمان ادامه داد. سپس، در سال 1964، یک صندلی چوبی که او طراحی کرده بود، در نمایشگاه مبلمان استکهلم به نمایش گذاشته شد. اینگوار مورد توجه و تحسین قرار گرفت و کارین در همان سال برای پیوستن به تیم طراحی IKEA استخدام شد و در کنار گیلیس لوندگرن، اریک وورتس و بنگت رودا کار کرد. او اولین کار خود را در کاتالوگ IKEA در سال 1966 با همسالانش انجام داد. این شامل تعدادی از محصولات طراحی شده توسط کارین، از جمله صندلی کودک PEGGY، آینه سالن NIRAK و صندلی INGRIDدر دهه 1970، کارین به عنوان یکی از سازنده‌ترین و پیشروترین طراحان IKEA شناخته می‌شد.

طراحی مبلمان او از سری صندلی‌ها و زیرپایی‌های LONDON در راش لاکی با صندلی روکش‌دار و پشتی تا صندلی راحتی AMIRAL که در سال 1970 عرضه شد، پرکار شد. AMIRAL دارای یک قاب لوله فولادی با صندلی، پشتی و تکیه‌گاه‌های ساخته شده از چرم زینی سطح بالا از یک تولیدکننده زین محلی در Killeberg بود. با این حال، سراجی نمی‌توانست تقاضا برای جزئیات چرمی را برآورده کند و ساخت قاب به این معنی بود که صندلی نمی‌توانست به صورت تخت بسته‌بندی شود، بنابراین تولید آن متوقف شد. بعداً در یک نسخه بسته تخت، با روکش بوم بازگشت. اگرچه کارین ریشه در سبک کلاسیک و روستایی اسکاندیناوی داشت، اما همانطور که کاتالوگ پشتی او شامل حدود 100 محصول IKEA گواه است، یک طراح بسیار همه کاره بود. در حالی که صندلی TORPET، با الهام از صندلی سنتی ویندزور، و صندلی راحتی NATURA دانش و احترام او را به کلاسیک و صنعت نشان می‌داد، میز قهوه‌خوری KARUSELL او از تخته خرده چوب و صندلی و مبل KATINKA در تخته‌لایه خم‌شده و لاک‌دار، طراحی شده در آینده‌نگر محبوب دهه 60 میلادی.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من