بررسی فیلتر هپا (HEPA) و تاثیر آن بر سلامتی

نویسنده مطلب : سهیلا عباسی
1402/4/15
227

ما همیشه نمی توانیم ببینیم چه چیزی می تواند به ما آسیب برساند. حتی چیزی به اندازه هوایی که تنفس می کنیم می تواند با آلاینده های مضر پر شود. آلودگی توسط آلرژن های قالب، ویروس ها، باکتری ها هوا را بی کیفیت می کنند و همگی می توانند بر سلامت ما تأثیر بگذارند. و حتی اگر خانه‌هایمان را تا زمانی که تمیز نشوند، نمی‌توانیم هوا را با اسپری‌ها و مواد شیمیایی پاک‌کننده تمیز کنیم. خب، چه کار کنیم؟ خوشبختانه، فناوری می تواند در قالب یک تصفیه کننده هوا کمک کند. اما یک راه حلی که در نظر گرفته شده است به کار بردن فیلترهای مناسب در وسایلی نظیر تصفیه هوا و جاروبرقی می باشد.

تعریف فیلتر HEPA

فیلتر هپا چیست؟ فیلترهای هپا از مواد مصنوعی یا شیشه ساخته شده اند و یکی از قطعات اصلی فناوری هستند که به پاکسازی هوا کمک می کنند. همانطور که از نام آن پیداست، فیلتر HEPA در به دام انداختن ذرات با اندازه های مختلف بسیار موثر است. وقتی صحبت از ذرات تشکیل دهنده آلاینده ها، کپک ها، آلرژن ها، باکتری ها و ویروس ها می شود، فوق العاده مفید عمل می کند. آنها مطابق با استاندارد EN1822:2019 برای فیلترهای ذرات طبقه بندی شده اند و در جارو برقی ها و فیلتر هوای Karcher تعبیه شده اند که به لطف ساختار خوب فیلتر، کیفیت هوا را در محیط به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده اند. به طور کلی فیلتر هپا در انواع جاروبرقی ها و دستگاههای تصفیه هوا به کار می رود و در از بین بردن ویروس ها، باکتری ها، قارچها و میکروبها بسیار موثر است. 

 فیلتر HEPA ذرات با اندازه های مختلف را به روش های مختلف متوقف می کند. ذرات بزرگ برای عبور از شکاف های فیلتر بسیار بزرگ هستند، بنابراین گیر می کنند. ذرات کوچکتر (مثلاً چیزهایی مانند باکتری) به الیاف فیلتر چسبیده و از عبور آنها جلوگیری می کند و کوچک‌ترین ذرات از طریق انتشار گیر می‌افتند چون بسیار کوچک هستند، به‌جای عبور مستقیم از شکاف‌های فیلتر، با حرکات زیکزاک بزرگ‌نمایی می‌کنند، بنابراین در نهایت در الیاف فیلتر نیز گیر می‌کنند.

کلاسهای فیلتر هپا

فیلترهای هپا به دو دسته فیلتر با درجه تفکیک ریز مختلف تقسیم می شوند.

فیلتر های HEPA 13  بیش از 99.95% مواد معلق را از هوای داخلی جذب می کنند.

فیلترهای HEPA 14  در واقع بیش از 99.995% ذرات را جذب می کنند.

عملکرد فیلتر HEPA

اثر اینرسی

هر چه ذره بزرگتر باشد جرم و اینرسی آن بیشتر است. با توجه به علم دینامیک سیالات زمانی که جریان هوا به دلیل یک مانع تغییر جهت می دهد. اینرسی یا همام جرم ذره سنگین باعث می شود که ذره مسیر خود را حفظ می کند به فیبر برخورد می کند و به آن می چسبد.

اثر مسدود کردن

هر چه ذره کوچکتر باشد، جرم و اینرسی کمتری دارد بنابراین یک ذره کوچک جریان هوا ا در اطراف مانع (فیبر) دنبال می کند. و اگر بیش از حد به الیاف نزدیک شود توسط خاصیت چسبندگی فیبر جذب می شود و به آن می چسبد.

اثر انتشار

مطابق با حرکت براونی، کوچکترین درات در جریان هوا به طور مداوم با مولکول های دیگر برخورد می کنند و دائما تغییر جهت می دهند. مانند چرخش یک توپ و در نهایت به محض تماس با فیلتر جذب آن می شوند.

نحوه تمیز کردن فیلتر هپا

پس از مدتی که فیلتر زباله ها را جمع آوری می کند. اگر تمیز یا تعویض نشود، نمی تواند ذرات زیادی را به دام بیندازد. این بدان معناست که تصفیه کننده هوای شما با استاندارد بالایی که باید کار نمی کند. ما توصیه می کنیم فیلترهای HEPA را حدود دو بار در ماه تمیز کنید. اما مراقب باشید آنها را با آب تمیز نکنید تا دوام بیشتری  داشته باشد می توانید با جاروبرقی تمام ذرات را از روی فیلتر پاک کنید. مراقب باشید که فشار زیادی وارد نکنید، زیرا بسیار ظریف است. و نیازی به تمیز کردن پشت فیلتر ندارید.

مزایای فیلتر هپا

  1. موثر در برابر ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها
  2. به طور موثر ویروس ها و باکتری های مضر را که می توانند باعث سلامتی بد شوند کاهش می دهد
  3. خواب بهتر

نتیجه گیری

فیلترهای هپا در تصفیه‌کننده‌های هوا در از بین بردن ذرات آلاینده‌هایی که می‌توانند به شما یا خانواده‌تان آسیب وارد کنند، موثر هستند. اما محدودیتی برای فیلترهای HEPA وجود دارد. در حالی که آنها می توانند هوا را تمیز کنند، در تمیز کردن سطوح خیلی خوب نیستند. و مشکل این است که ویروس ها و باکتری ها روی سطوحی مانند دستگیره در، مبل ها و کنترل تلویزیون پنهان می شوند.

 

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من