تفاوت تلویزیون های QLED ، OLED LED،

نویسنده مطلب : فرشته فرشاد
1401/10/28
410

در خرید تلویزیون باید به چند نکته توجه کنید و ببینید که با توجه به بودجه مورد نظر شما کدام کیفیت یا کدام نوع پنل بیشترین ارزش خرید را دارد.در ادامه این مطلب می‌خواهیم بیش از هر نکته‌ی دیگری به سه نوع پنل موجود در بازار یعنی  تلویزیون OLED،QLED,LED بپردازیم.

LED

واژه‌ی LED مخفف light emitting diode است. این دیودها در پشت تلویزیون قرار می‌گیرند و نور مورد نیاز نمایشگر را تأمین می‌کنند.در واقع LED ها نور مورد نیاز برای روشن شدن پنل LCD را تأمین می‌کنند و تنها تفاوت تلویزیون‌های LED و LCD به همین نحوه‌ی تأمین نور پنل برمی‌گردد.نام اصلی این نوع تلویزیون LED-LCD است اما پس از مدتی به تلویزیون‌های LED مشهور شدند و به دلیل قیمت مناسب‌تر نسبت به فناوری QLED و OLED که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم محبوبیت بسیار زیادی دارند و به دلیل قیمت کمتر با استقبال بیشتری مواجه هستند. پس در واقع از آنجایی که دیگر فناوری LCD وجود ندارد ارزان‌ترین فناوری در تلویزیون‌های حال حاضر LED نام دارد.در بین تلویزیون‌های LED دو حالت VA و IPS وجود دارد. فناوری VA کنتراست بهتری دارد و به نوعی کمی باکیفیت‌تر از IPS است اما در عوض از نظر زاویه دید چندان خوب عمل نمی‌کند و به همین دلیل اگر قرار است افراد زیادی در سالن شما پای تلویزیون بنشینند بهتر است مدل IPS را انتخاب کنید تا همه زاویه دید مناسبی داشته باشند.

QLED

در این فناوری از نقاط کوانتومی برای تولید نور رنگی استفاده می‌کنند. استفاده از این نقاط کوانتومی باعث می‌شود که این نوع تلویزیون روشنایی و رنگ بندی دقیق‌تری داشته باشد و خود را به یک قدمی تلویزیون‌های OLED برساند.در واقع در این فناوری یک لایه‌ی کوانتومی در بین لایه LED و پنل LCD موجود قرار می‌گیرد و این لایه‌ی کوانتومی(که نقاط کوانتومی را در خود جای داده است)باعث می‌شود تا دقت رنگ بیشتر شده و رنگ‌های واقعی‌تر تولید شود.تلویزیون‌های QLED قیمت به مراتب بیشتری نسبت به تلویزیون‌های LED دارند و از طرفی کمی از تلویزیون‌های OLED ارزان‌تر به فروش می‌رسند. به نوعی تولید کنندگان با این فناوری قصد دارند که تلویزیون‌هایی با کیفیت‌تر از LED را با قیمت کمتر از OLED به فروش برساند .

مقایسه  QLED و LED

با نوآوری QLED رنگ مشکی به صورت عمیق تری به نمایش گذاشته می شود و علاوه بر این رنگ ها بهتر و جذاب تر به تصویر کشیده می شوند؛ همچنین تلویزیون های کیو ال ای دی از زاویه دید گسترده تری برخوردار می باشند یعنی در صورتی که از کناره ها یا به طور غیر مستقیم به تلویزیون بنگرید کیفیت تصاویر به صورت بهتری نسبت به LED ها نمایش داده می شود. نقطه های کوانتومی روشی متفاوت را برای تولید رنگ صفحه نمایش به کار می برند؛ به زبان ساده تر این نقاط قطری بین 2 تا 10 نانومتر دارند بنابراین بسته به اندازه آن ها رنگ های مختلفی تولید می شود. به عنوان مثال کوچکترین نقطه ها روی رنگ آبی متمرکز هستند و دیگر نقاط بزرگتر به نمایش رنگ قرمز می پردازند. نکته کلیدی که در مورد کوانتوم حائز اهمیت بوده این است که قادر به تولید رنگ های اصلی اشباع و دقیق تر نسبت به LED های آبی هستند که می توانید شاهد تولید طیف رنگی گسترده تری باشید.

تلویزیون های OLED

فناوری او ال ای دی گران‌ترین و در عین حال بهترین فناوری موجود برای تلویزیون‌ها در جهان به حساب می‌آید. در تلویزیون‌های OLED هر پیسکل به طور مستقل نور تولید می‌کند و این در حالیست که در فناوری‌های دیگر نیاز به یک نور پس‌زمینه است. همین موضوع باعث می‌شود که پیسکل‌ها به طور مستقل فعالیت کنند و دقت رنگ، کنتراست و شارپنس بسیار عالی داشته باشند.کیفیت تلویزیون‌های او ال ای دی واقعا بیشتر از فناوری‌های دیگر است و به خصوص تماشای رنگ مشکی در این تلویزیون‌ها لذت بسیار زیادی دارد. رنگ مشکی در تلویزیون‌های LED و QLED تولید می‌شود و پیسکل‌ها تلاش می‌کنند تا این رنگ را به وجود بیاورند در صورتی که در تلویزیون او ال ای دی برای نمایش رنگ مشکی پیکسل‌ها به حالت خاموش درمی‌آیند و این موضوع باعث می‌شود در این نوع تلویزیون عمق رنگ مشکی بی نهایتی داشته باشیم.البته باید اشاره کنیم که نقطه ضعف این نوع نمایشگر burn-in شدن بخش‌هایی از تلویزیون بعد از استفاده‌ی زیاد است (البته این موضوع در یک یا دو سال رخ نمی‌دهد و بستگی دارد در طول روز چه مقدار از تلویزیون خود استفاده کنید)به طور کلی اگر محدودیت در بودجه ندارید بهتر است تلویزیون OLED گزینه مناسب تری از تلویزیون های LED و QLED هستند.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من