راهنمای خرید اسپرسو ساز خانگی، بررسی موارد کلیدی

نویسنده مطلب : سهیلا عباسی
1403/7/28
23

قطعا باید هنگام خرید اسپرسو ساز خانگی، عواملی مانند بودجه، نوع دستگاه، سهولت استفاده و اندازه آن را در نظر گرفت. اطمینان حاصل کرد که دستگاه دارای دمای ثابت، سیستم فشار باکیفیت و در صورت امکان، آسیاب قهوه برای دستیابی به بهترین طعم از دانه‌های تازه است.در این مقاله قصد داریم که برای خرید یک اسپرسو ساز خانگی مناسب شما را راهنمایی کنیم

اجزا و قطعات تشکیل‌دهنده دستگاه‌های اسپرسو بسته به نوع مدل آن‌ها متفاوت است. اما یک دستگاه اسپرسو ساز ساده، معمولا از اجزای زیر تشکیل می‌شود:

  • گروپ هد (جایی که آب با قهوه برخورد می‌کند)
  • یک یا دو بویلر (آب را گرم می‌کند)
  • پمپ (فشار ایجاد می‌کند)
  • نازل بخار (یا شیر بخار برای کف کردن و قوام دادن به شیر)
  • پورتافیلتر (نگهدارنده پودر قهوه)
  • فشارسنج

برخی از دستگاه‌ها علاوه بر موارد ذکر شده دارای آسیاب داخلی برای پودر کردن دانه‌های تازه قهوه و سینی چکه‌گیر برای جمع‌آوری قطره‌های آبی هستند که پس از عصاره‌گیری چکه می‌کند. این اجزا در کنار هم نوشیدنی‌های غنی و پرعطر و طعم بر پایه اسپرسو مانند کاپوچینو، لاته و موارد دیگر را تولید می‌کنند.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه اسپرسو ساز خانگی

۱. میزان کنترل بر تهیه نوشیدنی (نوع دستگاه)

خیلی از افراد ترجیح می دهند فرآیند تهیه نوشیدنی را خودشان به صورت دستی انجام  دهند  و یک سری هم دوست دارند این کار به صورت خودکار انجام شود. دستگاه‌های دستی و نیمه‌ اتوماتیک، باعث می شوند کنترل بیشتری ارائه ‌دهند، در حالی‌که دستگاه‌های اتوماتیک کل فرآیند دم کردن شات و تهیه نوشیدنی را به صورت اتومات انجام می دهند.

۲. مصرف انرژی

این معیار، با توان مصرفی اسپرسو ساز که بر حسب وات (W) بیان می‌شود، رابطه مستقیم دارد. بدین معنی که هرچه توان مصرفی دستگاه بیشتر باشد، مصرف انرژی آن نیز افزایش می‌یابد. همچنین، توان مصرفی نشان‌دهنده قدرت و سرعت دستگاه در عصاره‌گیری قهوه و گرم کردن آب است.

۳. ظرفیت

هرچه تعداد افراد قهوه‌خور در منزل یا محیط کار بیشتر باشد، دستگاه باید ظرفیت بالاتری در مخزن آب خود داشته باشد.

۴. فشار

فشار بر حسب بار (Bar) بیان می‌شود و نشان‌دهنده کیفیت عصاره‌گیری، کف اسپرسو و طعم نوشیدنی نهایی است. فشار کافی باعث می‌شود آب داغ با سرعت و فشار مناسب از میان پودر قهوه عبور کند و تمام عطر و طعم دانه‌های قهوه را استخراج کند. همچنین، یک لایه کرم غنی و قهوه‌ای تیره روی سطح اسپرسو ایجاد می‌کند.

۵. فضای آشپزخانه

اسپرسو سازها از نظر اندازه متفاوت هستند؛ از مدل‌های جمع‌وجور گرفته تا دستگاه‌های صنعتی بزرگ. فضای موجود در آشپزخانه و جایگاه دستگاه موردنظر خود را در ذهن داشته باشید تا مطمئن شوید که به راحتی در آن جای می‌گیرد.

۶. سیستم بویلر

این فاکتور وظیفه گرم کردن آب برای دم‌آوری قهوه یا تولید بخار را برعهده دارد. اسپرسو سازهای معمولی و ارزان‌قیمت، معمولا یک بویلر دارند. اما دستگاه‌های گران‌ت، ممکن است دارای بویلرهای دوگانه یا مبدل حرارتی باشند که ثبات دمایی بهتری دارند و می‌توانند به‌طور همزمان هم بخار تولید و هم قهوه را دم کنند. دستگاه‌های دارای بویلر دوگانه، برای افرادی‌که تجربه کار در کافه دارند یا می‌خواهند دستگاه حرفه‌ای‌تری داشته باشند، مناسب هستند.

۷. جنس بویلر

توصیه می‌کنیم به دنبال دستگاه‌هایی باشید که حداقل دارای بویلر استیل ضدزنگ هستند. اما دستگاه‌هایی که بویلر برنجی یا مسی دارند را هم می‌توانید انتخاب کنید. اگر جنس بویلر دستگاه مورد نظرتان آلومینیومی است، مطمئن شوید پوشش استیل داشته باشد تا در برابر خوردگی مقاومت کند.

۸. کنترل دمای PID

این نوع کنترلر، دمای آب را با دقت حفظ می‌کند و باعث یکنواخت شدن استخراج قهوه می‌شود. این ویژگی برای کسانی‌که می‌خواهند همیشه یک اسپرسوی یکنواخت داشته باشند، اهمیت دارد. دمای آب در دستگاه‌های فاقد PID، هنگام تعویض از حالت بخار به استخراج قهوه، ممکن است تا ۱۲ درجه سردتر شود.

۹پیش دم‌آوری

این ویژگی، پودر قهوه را قبل از اینکه عصاره‌گیری شروع شود، به‌طور ملایم مرطوب می‌کند که باعث می‌شود اسپرسو خوش طعم‌تر و استخراج، یکنواخت‌تر شود.

۱۰. فشارسنج

این ویژگی در طول استخراج، فشار را اندازه‌گیری می‌کند و به شما امکان می‌دهد شات خود را کنترل و تنظیم کنید. فضارسنج به شما کمک می‌کند عملکرد دستگاه خود را درک کنید و تکنیک کلی دم کردن خود را بهبود بخشید.

۱۱. آسیاب قهوه

با دستگاه‌های دارای آسیاب، می‌توانید از قهوه تازه برای هر شات اسپرسوی خود استفاده کنید که برای قهوه‌خورهای حرفه‌ای، اهمیت بسیار زیادی دارد.

۱۲. نازل بخار

برای تهیه نوشیدنی‌های ترکیبی شیر و قهوه مانند کاپوچینو و لاته ضروری است. به دنبال دستگاهی باشید که نازل بخار قدرتمند و راحتی داشته باشد تا یک کف شیر مخملی و صاف تهیه کند.

۱۳. سهولت نگهداری

برخی از دستگاه‌ها دارای قطعات قابل جابه‌جایی یا مکانیزم‌هایی برای تمیز کردن اجزای داخلی خود هستند که نگهداری از دستگاه شما را ساده‌تر می‌کنند.

۱۴. جنس بدنه

جنس بدنه دستگاه، تاثیری در عملکرد آن ندارد و بیشتر یک ویژگی ظاهری است. معمولا دستگاه‌های ارزان‌تر، دارای بدنه پلاستیکی یا ترکیبی از پلاستیک و استیل هستند و هرچه قیمت دستگاه بیشتر باشد، درصد استیل آن بیشتر می‌شود..

۱۵. جنس اجزای داخلی

این ویژگی به‌طور مستقیم بر عملکرد دستگاه مخصوصا از نظر ثبات دما و دقت تاثیرگذار است. دستگاه‌های ارزان و بی‌کیفیت، اغلب از قطعات داخلی پلاستیکی و سیلیکونی به جای برنج و مس استفاده می‌کنند. به همین دلیل، نسبت به دستگاه‌هایی که اجزای داخلی فلزی دارند، زودتر خراب می‌شوند، قطعاتشان باید به‌طور مکرر تعویض شود و حرارت را هم به خوبی حفظ نمی‌کنند.

۱۶. ویژگی‌های اضافی

اسپرسوسازها بسته به نوع و مدل خود، دارای ویژگی‌های بسیار متنوعی هستند که از این دست می‌توان به آسیاب قابل تنظیم، قابلیت تنظیم غلظت قهوه یا دمای آن، سینی گرم نگه‌دارنده فنجان، اتصال به Wi-Fi و اپلیکیشن اختصاصی، قابلیت برنامه‌ریزی، سیستم کاپوچینو ساز خودکار، فیلتر آب و بسیاری از ویژگی‌های دیگر اشاره کرد که بسته به نیاز و بودجه خود، می‌توانید دستگاهی که این ویژگی‌ها را دارد، تهیه کنید.

۱۷. قیمت

قبل از خرید اسپرسو ساز، باید تصمیم بگیرید که چقدر می‌خواهید هزینه کنید. انواع مختلفی از اسپرسو ساز وجود دارد و شما باید بهترین تعادل را بین بودجه و ویژگی‌های موردنظر خود ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، اسپرسو سازهای دستی معمولا ارزان‌تر از اسپرسو سازهای اتوماتیک هستند. اما با یک دستگاه دستی، باید نحوه آسیاب کردن قهوه، میزان دقیق فشار قهوه و مقدار مناسب استخراج آب را یاد بگیرید. دستگاه اتوماتیک دردسر کم‌تری دارد، زیرا خود دستگاه به صورت خودکار همه کارها را برای شما انجام می‌دهد.

۱۸. برند

هر یک از برندها، انواع متفاوتی از اسپرسو ساز تولید می‌کنند که بسته به علاقه و بودجه خود، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

انواع دستگاه اسپرسو ساز خانگی

برای انتخاب نوع دستگاه اسپرسو ساز، به نوشیدنی‌های مورد علاقه خود، میزان کاری که می‌خواهید برای تهیه آن‌ها انجام دهید و بودجه کلی خود فکر کنید. سپس، مزایا و معایب آن‌ها را بر اساس ترجیحات شخصی خود بسنجید و اجازه دهید این موارد تصمیمات شما را هدایت کند. در ادامه، انواع دستگاه اسپرسو ساز خانگی را به همراه مزایا و معایب هر یک نام می‌بریم.

اسپرسو ساز دستی

اسپرسو سازهای دستی، بیشترین تجربه عملی را ارائه می‌دهند و به شما امکان کنترل کامل بر هر مرحله از فرآیند استخراج را می‌دهند. به دلیل متغیرهای درگیر، آن‌ها به سطح خاصی از مهارت و تکنیک نیاز دارند. اما پس از تسلط، می‌توانند اسپرسوی استثنایی تولید کنند. این نوع اسپرسو ساز برای علاقه‌مندان به قهوه که عاشق هنر دم کردن هستند یا می‌خواهند تمام فرآیند عصاره‌گیری را خودشان تحت کنترل بگیرند، عالی است. اسپرسو سازهای دستی، بیشترین تجربه عملی را ارائه می‌دهند و به شما امکان کنترل کامل بر هر مرحله از فرآیند استخراج را می‌دهند. به دلیل متغیرهای درگیر، آن‌ها به سطح خاصی از مهارت و تکنیک نیاز دارند. اما پس از تسلط، می‌توانند اسپرسوی استثنایی تولید کنند. این نوع اسپرسو ساز برای علاقه‌مندان به قهوه که عاشق هنر دم کردن هستند یا می‌خواهند تمام فرآیند عصاره‌گیری را خودشان تحت کنترل بگیرند، عالی است.

اسپرسو ساز نیمه‌ اتوماتیک

اسپرسو ساز نیمه‌ اتوماتیک، بهترین و پرطرفدارترین نوع اسپرسو ساز خانگی است. دلیل محبوبیت آن‌ها، این است که تعادل خوبی بین کنترل و راحتی ارائه می‌دهند و از همه مهم‌تر، قیمت مناسبی دارند. در واقع پروسه جریان آب را خودکار می‌کنند، در حالی‌که هنوز هم کنترل آسیاب و فشار را در اختیار باریستا قرار می‌دهند. اسپرسو ساز نیمه اتوماتیک برای باریستاهای خانگی که می‌خواهند بدون صرف هزینه چندان زیادی مهارت‌های خود را بهبود بخشند و نوشیدنی‌هایی مانند کافه مورد علاقه خود تهیه کنند، عالی است.

اسپرسو ساز اتوماتیک

اسپرسو سازهای اتوماتیک، همه کارها را انجام می‌دهند؛ از آسیاب دانه‌های قهوه گرفته تا کف شیر. آن‌ها بسیار راحت و کاربرپسند هستند، اما معمولا کنترل کم‌تری بر فرآیند تهیه نوشیدنی ارائه می‌دهند که چندان باب میل قهوه‌خورهای حرفه‌ای نیست. دستگاه‌های اتوماتیک برای کسانی‌که می‌خواهند اسپرسوی سریع و یکنواخت بدون نیاز به تسلط بر تکنیک‌های دم کردن تهیه کنند، عالی هستند.

بهترین برندهای اسپرسو ساز خانگی

در این بخش بهترین و معتبرترین برندهای سازنده دستگاه‌های اسپرسو ساز خانگی را به شما معرفی می‌کنیم.

نتیجه گیری

با این همه گزینه متنوعی که در بازار اسپرسو سازهای خانگی وجود دارد، انتخاب بسیار دشوار شده است. به همین دلیل، باید یک راهنمای خرید جامع و مفید وجود داشته باشد تا در انتخاب و خرید مدل مناسب به شما کمک کند. راهنمایی که ضمن معرفی اجزای تشکیل‌دهنده اسپرسو ساز، نکات قابل توجه هنگام خرید آن و انواع دستگاه‌های اسپرسو ساز را به همراه مزایا و معایب هر یک از آن‌ها توضیح دهد.

دستگاه‌های اسپرسو ساز خانگی، معمولا از گروپ هد، بویلر، پمپ و اجزای مختلف دیگر تشکیل شده‌اند. شما هنگام خرید یک دستگاه اسپرسو ساز جدید باید به ظرفیت، فشار، مصرف انرژی، برند، قیمت، جنس، نوع بویلر و سایر ویژگی‌های مدل موردنظر خود توجه کنید. اسپرسو سازهای خانگی، معمولا به سه دسته خودکار، نیمه خودکار و دستی تقسیم می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من