ADA LOVELACE در کارت گرافیک چیست ؟

نویسنده مطلب : مهسا منفرد
1403/4/13
174

ADA LOVELCE یا ای دی ای لاولیس چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید این اصطلاح به چه معنا است ، در ادامه با من همراه باشید تا با هم بفهمیم این عبارت به چه معنا است. ای دی ای یا ADA برگرفته از نام یک ریاضی دان انگلیسی به همین نام است. خانم ADA LOVELACE یکی از اولین برنامه نویسان کامپیوتر است.

ADA یک جانشین برای AMPERE است که یک ریز پردازش واحد پردازش گرافیکی یا همان GPU است . این قابلیت در 22 سپتامبر 2022 به بازار معرفی شد. شرکت انویدیا این معماری را همراه با گرافیک های RTX 40 و گرافیک های RTX 6000 Ada به بازار معرفی کرده است. معماری LOVELACE روی فناوری TSMC سفارشی 4N ساخته شده است که کارایی بیشتری را به نسبت نسل های قبل تر ارائه می کند.

ADA پیرو AMPERE است که در سال 2020 معرفی شد. در 22 سپتامبر سال 2022  این ویژگی توسط مدیر عامل شرکت انویدیا معرفی شد. این معماری قدرتمند انویدیا برای بازی ، دیتا سنتر ها و سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد.فناوری ADA LOVELACE در زمینه بازی سازی ، خلاقیت ، گرافیک های حرفه ای ، هوش مصنوعی و ... استفاده می شود.

هسته های تانسور NVIDIA تکنولوژی هوش مصنوعی از جمله NVIDIA DLSS و NVIDIA DLSS 3 که نرخ فریم بالاتری را ارئه می دهد فعال می کند. هسته ی تانسوری نسل چهارم ADA با استفاده از موتور های ترنسفرماتور تا 5 برار سرعت بیشتری را ارئه می کند.

ADA LOVELACE دارای هسته های نسل سوم RT است. به فرض مثال کارت گرافیک RTX 4090 دارای 128 هسته RT است این در حالی است که گرافیک نسل قبل تر RTX 3090 Ti دارای 84  هسته ی RT است. هسته های نسل سوم RT حداکثر توان عملیاتی را تا دو برار افزایش می دهند.

یک ویژگی دیگر ADA LOVELACE افزایش سرعت کلاک یا CLOCK SPEED است. به فرض مثال کلاک اسپید در گرافیکRTX 4090 بیشتر از کلاک  تقویت شده RTX 3090 Ti است. همچنین این معماری قابلیت استفاده ولتاژی کمتری نسبت به معماری قبلی دارد.

معماری LOVELACE از DisplayPort 2.0 که پهنای باند بیشتری دارد پشتیبانی نمی کند و به جای آن DisplayPort 1.4 پشتیبانی می کند که حداکثر پهنای باند تا 32 گیگابایت را پشتیبانی می کند. در نتیجه گرافیک هایی با معماری LOVELACE به رفرش ریت DisplayPort 1.4 محدود می شوند.

بسیاری از کارت گرافیک های به کار رفته در لپ تاپ های نسل جدید از این قابلیت پشتیبانی می کند.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من