معنی YKK روی زیپ ها چیه؟

نویسنده مطلب : معصومه فرشاد
1402/11/21
81

YKK مخفف: Yoshida Kōgyō Kabushikigaisha است. گروه YKK یک گروه ژاپنی از شرکت های تولیدی است. بزرگترین تولید کننده زیپ در جهان است، که بیش از 7 میلیارد زیپ تولید می کند و در سراسر جهان می فروشد.

YKK همچنین پیشرو در کنترل کیفیت و استانداردهای ساخت است. زیپ‌ها و محلول‌های بست YKK توسط یک فناوری ثبت اختراع تولید می‌شوند تا از عملکرد و طول عمر برتر اطمینان حاصل کنند. YKK از طریق سیستم‌های تولید عمودی متنوع خود، بهترین محصولات در کلاس خود را تولید می‌کند که همیشه می‌توانید به آنها اعتماد کنید.

زیپ یکی از آن اختراعات است، که به نظر می رسد باید خیلی زودتر در تاریخ اتفاق می افتاد. مونتاژ دو چرخ، دو پدال و یک زنجیر چقدر می تواند پیچیده باشد؟ یا اینکه دو نوار دندانه دار دندانه فلزی را تراز کرده و آنها را با هم مخلوط کنیم؟ در اینجا هیچ شیمی پیچیده ای وجود ندارد، هیچ مهاری از طول موج های نامرئی وجود ندارد. و با این حال دوچرخه مدرن تا اواخر دهه 1800 ظاهر نشد، و زیپ واقعاً تا سال 1917 (زمانی که توسط یک مهاجر سوئدی در هوبوکن ثبت شد) تبدیل به زیپ نشد. دقت لازم برای ساخت یک زنجیر دوچرخه کار یا یک زیپ هموار مشبک در تمام آن هزاره‌های گذشته فراتر از ما بود.

یک زیپ اشتباه می تواند کل لباس را غیر قابل پوشیدن کند. بنابراین کیفیت ثابت برای برندهای مد معتبر ضروری است. اکنون برای چندین دهه، سازندگان پوشاک که نمی توانند روی بست های ارزان قیمت قمار کنند، به طور عمده به یک تولید کننده روی آورده اند. YKK، غول زیپ ژاپنی، تقریباً نیمی از زیپ های روی زمین را می سازد. بیش از 7 میلیارد زیپ در سال. این سه حرف بزرگ در همه جا وجود دارند ، بدون شک آنها را هنگام بستن زیپ بادگیر یا باز کردن زیپ شلوار جین شخص دیگری دیده اید.

چگونه YKK بر این گوشه عجیب و غریب صنعت تسلط یافت؟

YKK که توسط تادائو یوشیدا در سال 1934 در توکیو تأسیس شد، مخفف Yoshida Kogyo Kabushikikaisha (که تقریباً به معنای شرکت Yoshida Limited ترجمه می شود) است. یوشیدا جوان یک قلع و قمع بود که وقتی از روش های تولید راضی نبود، ماشین های زیپ سفارشی خود را طراحی کرد. یوشیدا اساساً تمام مراحل ساخت زیپ را یکی یکی در خانه آورد: یک داستان در لس آنجلس تایمز در سال 1998 گزارش داد که YKK "برنج خود را بو می کند، پلی استر خود را می سازد، نخ خود را می چرخاند و می پیچد، می بافد و پارچه رنگی را رنگ می کند. به خاطر نوارهای زیپش، دندانه های زیپ بریده شده اش را جعل می کند و قالب می زند...» و به همین ترتیب. YKK حتی جعبه‌هایی را که زیپ‌های خود را در آن می‌فرستد می‌سازد. و البته هنوز هم ماشین‌های تولید زیپ خود را تولید می‌کند، که با دقت از چشم رقبا پنهان می‌کند. با هر جزئیات کوچکی که زیر سقف YKK به کار می‌رود، متغیرهای بیرونی حذف می‌شوند و شرکت می‌تواند کیفیت و سرعت تولید ثابت را تضمین کند. (زمانی که زمین لرزه ژاپن در سال گذشته رخ داد، بسیاری از زنجیره های تامین از بین رفتند، اما YKK به حرکت خود ادامه داد.)

یوشیدا همچنین یک اصل مدیریتی را موعظه کرد که او آن را «چرخه خوبی» نامید. بر این باور است که "هیچ کس رستگار نمی شود مگر اینکه به دیگران منفعت برساند." در عمل، این به تلاش یوشیدا برای تولید کیفیت بالاتر با هزینه‌های کمتر خلاصه شد. بصری به نظر می رسد، اما انجام آن بسیار آسان نیست.

و در پایان، راز موفقیت YKK به همان اندازه ساده اما به همان اندازه چشمگیر است:

YKK زیپ‌های فوق‌العاده قابل اعتمادی می‌سازد، آن‌ها را به موقع ارسال می‌کند، طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، مواد و سبک‌ها را ارائه می‌دهد و هرگز از قیمت پایین‌تر نمی‌آید. احساس در صنعت پوشاک این است که با YKK نمی توانید اشتباه کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من