انواع SSD ها و تفاوت آنها

نویسنده مطلب : یاسمین آژفنداک
1401/12/6
342

یکی از ابداعات در زمینه ذخیره سازی اطلاعات در لپ تاپ و رایانه، استفاده از انواع SSD می‌باشد. اما همه انواع Solid State Drive و انواع روش‌های اتصال در SSD یکسان نیستند.

 Solid State Drive (SSD) چیست؟

در حقیقت، Solid State Drive یا SSD تکنولوژی جدید و مدرن‌تر برای ذخیره اطلاعات در مقایسه با HDD است. این تکنولوژی ذخیره سازی به طور قابل توجهی سریع‌تر از هارد دیسک‌ها هستند، زیرا سیستم عامل شما آن را سریع‌تر بوت می‌کند و برنامه‌ها را سریع‌تر بارگیری می‌کند.از نظر فنی،SSD  یک درایو حافظه (فقط خواندنی) رایانه بر اساس تراشه‌های حافظه Non-Volatile است که توسط یک کنترل کننده منحصر به فرد کنترل می‌شود و به طور کامل از سیستم‌های مکانیکی برای عملکرد خود صرف نظر می‌کند. در نتیجه، این درایوها در نهایت در مصرف انرژی مقرون به صرفه‌تر هستند. به هر حال، آن‌ها نیازی به منبع تغذیه / موتور یا قطعات مشابه ندارند.همچنین، SSDها از نظر شکل و اجزای داخلی متفاوت هستند، اما عملکردهای مشابهی با هارد دیسک‌ها دارند.

5 نوع SSD (Solid State Drive) داریم : 

1) SSD SATA 2.5 INCH :

رایج‌ترین نوع SSD است و با گسترده‌ترین رایانه‌های شخصی، حتی قدیمی‌ها، سازگار می باشد.اگر تا به حال متوجه شده اید که هارد دیسک لپ تاپ بسیار کوچکتر از هارد دیسک دسکتاپ به نظر می رسد، به این دلیل است که هارد دیسک های لپ تاپ از محفظه های 2.5 اینچی برای قرار گرفتن در فضای کوچکتر استفاده می کنند.در مورد هارد دیسک‌ها، در واقع می‌تواند کمی مضر باشد، زیرا دریافت یک هارد دیسک 7200 RPM با سرعت کامل کمی گران‌تر از یک محفظه استاندارد 3.5 اینچی است.SSD های 2.5 اینچی از پهنای باند و کانکتورهای SATA مانند هارد دیسک ها استفاده می کنند. به همین دلیل، آنها باید با هر رایانه شخصی یا لپ تاپی که قبلاً از هارد دیسک استفاده می شده سازگار باشند.این باعث می‌شود که آن‌ها برای اکثر کاربران یک ارتقا یا گسترش فضای ذخیره‌سازی ایده‌آل باشد، و اکثر مزایایی که از ارتقای SSD به دست می‌آورید را می‌توان با سرعت مجاز استاندارد SATA تجربه کرد.

2) SSD SATA M.2

درایوهای M.2 می توانند در اندازه های مختلفی عرضه شوند، اما استاندارد اصلی M.2 2280 است. 22 به این معنی است که این درایو 22 میلی متر عرض آن است، و 80 به این معنی که 80 میلی متر طول آن می باشد. بهترین سرعت انتقال SSD های SATA در جدیدترین مادربرد های SATA 3 از سرعت حدود 600 مگابایت بر ثانیه فراتر نمی رود.

3) SSD M.2 NVMe :

SSD های NVMe منحصراً از فرم فاکتور M.2 که در بالا توضیح داده شد استفاده می کنند، اما با یک نکته مهم: آنها دیگر از پهنای باند SATA استفاده نمی کنند. NVMe مخفف Non-Volatile Memory Express است. مهمترین کلمه ای که باید به آن توجه داشت Express است زیرا نشان می دهد که درایوهای NVMe واقعاً از چه پهنای باندی استفاده می کنند، این تکنولوژی به صورت مستقیم از طریق رابط PCIe با مادربرد ارتباط برقرار می کند ، به عبارت دیگر SSD های NVMe به جای استفاده از پهنای باند SATA به اسلات PCIe روی مادربرد متصل می شود و سرعت خواندن و نوشتن پایدار 3.5 گیگابایت بر ثانیه را در برابر 600 مگابایت بر ثانیه SATA ارائه می دهد.

نقاط قوت NVMe :

  • سرعت خواندن و نوشتن بالا.
  • برای حافظه های ssd با تکنولوژی Flash طراحی شده.
  • از صف های فرمان 64K پشتیبانی می کند.
  • ارسال 64K دستور در هر صف.
  • دارای تأخیر در حدود ۲.۸ میکرو ثانیه است.
  • ارتباط مستقیم با CPU.

نقاط ضعف NVMe :

  • ssd NVMe از سایر اس اس دی های استاندارد گرانتر است.
  • سیستم کاربرد از NVMe در فرمت M.2 استفاده می کند که انتخاب درایو را در مقایسه با سایر راه حل های موجود محدود می کند.
  • عدم پشتیبانی توسط سیستم های قدیمی.
  • SSD های مبتنی بر NVMe برای ذخیره حجم زیاد داده مقرون به صرفه نیستند.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من