رفرش ریت و نرخ بازسازی تصویر چیست؟

نویسنده مطلب : مدیر سایت
1400/2/11
1244

با تنوع مانیتورهای موجود در بازار خریداران دچار سردرگمی شده اند. در سالهای اخیر تعداد تولیدکنندگان مانیتورهای میان رده افزایش پیدا کرده به دنبال این قضیه بهبود وضعیت پنل ها، بالارفتن رزولوشن تصاویر و بیشتر شدن تعداد ورودی ها تنوع مانیتورها را افزایش داده و همین امر باعث شده است که خریداران و کاربران برای انتخاب به مشکل مواجه شوند. یک مساله ای که اخیرا بسیار حائز اهمیت است و هنگام خرید مانیتورها په ساده و چه گیمینگ علاوه بر سایز و رزولوشن باید به آن توجه شود فریم ریت و رفرش ریت(نرخ بازسازی تصویر) است. تا خیلی پیش تر کاربران بیشتر به رزولوشن صفحه مخصوصا با کیفیت 4k توجه داشتند اما جدبدا جدا از بحث رزولوشن صفحه، به فاکتور دیگری به نام نرخ بازسازی تصاویر یا رفرش ریت نیز می پردازند. حال میخواهیم به این بپردازیم که رفرش ریت چیست؟ 

قطعا تابه حال دیده اید که روی نمایشگر یا مانیتورها اعدادی از قبیل 60هرتز، 120هرتز، 144هرتز و 260 هرتز درج شده است از آنجایی که در بیان سرعت CPU از مقیاس هرتز استفاده می شود خیلی از افراد فکر می کنند که این اعداد درج شده روی نمایشگر مربوط به CPU است. رفرش ریت به سرعت جایگزینی فریم های قدیمی با فریم های جدید در یک ثانیه اشاره می کند. از آنجا که حرکت فریم ها باعث شکل گیری یک تصویر متحرک در نمایشگر می شود. نرخ بازسازی صفحه می تواند تعداد فریم هایی که در یک ثانیه نمایش داده می شوند را مشخص کند. خیلی از افراد ممکن است که رفرش ریت (|Refresh Rate) را با فریم ریت(Frame Rate) اشتباه بگیرند در حالی که رفرش ریت هیچ ارتباطی با فریم ریت ندارد. رفرش ریت یا همان نرخ بازسازی تصاویر از ویژگی های مانیتورهاست و این در حالیست که فریم ریت یک موضوع مرتبط با قدرت پردازشگر گرافیکی در یک رایانه یا کنسول بازی محسوب می شود. به عبارت دیگر، رفرش ریت بالاتر لزوما کیفیت تصویر بهتری در اختیار کاربران قرار نمی دهد.


به عبارت دیگر، نرخ بازسازی بالای یک مانیتور به ذهن ما کمک می‌کند تا تصاویر را با جزییات بیشتری درک کند. اما نکته اینجاست که درک تصاویر در انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال برخی افراد می‌توانند به راحتی تفاوت تصاویر منتشر شده از مانیتورهای 60هرتز و 120هرتز را درک کنند. این در حالی است که عده زیادی قابلیت درک این موضوع را ندارند. این مشکل در زمان مقایسه تصاویر خروجی مانیتورهای 120هرتز و 240 هرتز بیشتر خود را نشان خواهد داد ( این مقدار در مانیتور های معمولی معمولا بین 60 تا 144 هرتز است و در مانیتور گیمینگ معمولا بین 120 تا 300 هرتز متغیر است).


به صورت کلی، میزان رفرش ریت مانیتور یکی از عوامل نسبتا مهم در خرید یک نمایشگر و مخصوصا مانیتور گیمینگ مناسب است. اگر شما علاقه فراوانی به بازی‌های کامپیوتری دارید، با استفاده از مانیتورهایی با نرخ نوسازی بالا، متوجه حرکت سریع عناصر مختلف بازی خواهید شد. اما اگر قصد دارید از سیستم خود تنها برای سرچ کردن در اینترنت و یا استریم آنلاین فیلم استفاده کنید، نرخ نوسازی از اهمیت چندانی برخوردار نیست. به خاطر داشته باشید که مشخصات فنی کامپیوتر شما هم باید از نرخ نوسازی مانیتور شما پشتیبانی کند. یکی از مزایای استفاده از لپ تاپ های مخصوص بازی، هماهنگی بین سرعت تمام قطعات با یکدیگر است. مثلا در بعضی از لپ تاپ های گیمینگ مشخصات فنی به خوبی با رفرش ریت 144Hz مانیتور آن سازگار است و می توانید از وضوح بالای تصاویر در هنگام بازی به خوبی لذت ببرید.


همانطور که کمی بالاتر هم اشاره کردیم، فریم ریت و رفرش ریت دو مفهوم کاملا متفاوت از یکدگیر هستند. اختلاف فاحش بین این دو مورد می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلی به نام Screen Tearing شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سرعت پردازش فریم‌ها ( فریم ریت) توسط کارت گرافیک یک سیستم از سرعت نمایش فریم‌ها (رفرش ریت) در مانیتور بیشتر باشد. این موضوع باعث می‌شود که فریم‌ها به صورت ناخواسته در کنار یکدیگر قرار گرفته و ظاهر کلی عکس را بر هم بزنند.


بسیاری از سیستم‌های گیمینگ بازی‌ها را با سرعت بیش از 100 فریم بر ثانیه پردازش می‌کنند. این در حالی است که یک مانیتور 60 هرتز فقط می‌تواند در هر ثانیه بخشی از این فریم‌ها را نمایش دهد. در نتیجه پدیده‌ای به نام Screen Tearing به وجود می‌آید که به میزان چشمگیری بر روی تجربه بازی گیمر تاثیر منفی می‌گذارد.‍‍ برای رفع این مشکل تنها کافیست از مانیتور گیمینگ با نرخ بازسازی بالاتر و متناسب با مشخصات فنی کامپیوترتان استفاده کنید.


برای مانیتور گیمینگ چه رفرش ریتی مناسب است؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که داشتن مانیتورهایی با نرخ بازسازی بهتر، امتیازهای بسیاری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد و آن‌ها را از خرید یک مانیتور با کیفیت تصویر 4K بی نیاز می کند چرا که استفاده از یک مانیتور 4K با نرخ بازسازی 240 یا 120 هرتز علاوه بر اینکه هزینه سنگینی را به شما تحمیل خواهد کرد، فشار زیادی را به سخت افزار سیستم‌تان وارد می‌کند. به صورت کلی یک مانیتور گیمینگ با رفرش ریت 120 هرتز یا 144 هرتز می تواند یک تجربه بی نظیر و بدون تاخیر را از انجام بازی برای شما فراهم کند نسبت به یک مانیتور با کیفیت تصویر 4K.


اگر به دنبال خرید یک مانیتور 120 هرتز هستید، بهتر است پیش از خرید با دقت به تصاویری که روی مانیتور نمایش داده می‌شود توجه کنید. همچنین با مراجعه به تجربیات گذشته خود و بررسی کیفیت نمایش تصاویر و کنار هم قرارگیری پیکسل‌ها، می‌توانید انتخاب بسیار خوبی داشته باشید.


اگر گیمر حرفه‌ای نیستید، در هنگام خرید توجه چندانی به نرخ بازسازی مانیتورها نداشته باشید. چرا که درک تفاوت مانیتور‌های 60 هرتز و 120 هرتز به راحتی امکان پذیر نیست. یکی از تفاوت‌هایی که میان تلویزیون‌ها و مانیتورهای کامپیوتر وجود دارد، استفاده از پردازنده‌های تصویری در تلویزیون‌هاست. این پردازنده‌ها می‌توانند با پردازش سریع فریم‌ها، محتوا را به حالت‌های ویژه‌ و بهتری به نمایش در بیاورند. بر خلاف تلویزیون‌ها، نمایشگرهای رایانه‌ای معمولا از هیچ پردازشگر تصویری استفاده نکرده و تغییر چندانی در تصاویر اصلی به وجود نمی‌آورند. همین موضوع باعث می‌شود که مانیتورهای گیمینگ به صورت کلی کیفیت بالایی در نمایش ویدیوها با فریم ریت پایین ندارند. نرخ نوسازی بالا همچنین تاثیری چندانی در از بین رفتن اثر شبح (Ghosting) نخواهد داشت. در برخی از مانیتورها شاهد این موضوع هستیم که با حرکت عناصر داخل بازی، برای یک مدت کوتاه، سایه‌ای به جا می‌ماند که به آن شبح گفته می‌شود.


در نهایت افرادی که علاقه چندانی به بازی‌های کامپیوتری ندارند، کار سختی در تشخیص تفاوت تصاویر مختلف خواهند داشت. همانطور که گفتیم، عوامل بسیاری برای سنجش عملکرد مانیتورها وجود دارند. اما اگر قصد استفاده معمولی از سیستم خود را دارید، بهتر است پول خود را صرف گزینه‌هایی کنید که کیفیت تصویر بهتری را به شما نمایش می‌دهند. هر چند که امروز رفرش ریت سیستم های گیمینگ بین 60 تا 300 هرتز متفاوت است اما به خاطر داشته باشید که الزاما بالاترین مشخصات بهترین ها نیستند. با توجه به نیازها و بودجه ی خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من