نقش رنگ در طراحی داخلی

نویسنده مطلب : معصومه فرشاد
1401/12/1
343

بسیاری از ما بر اساس آنچه که به طور طبیعی به ما می رسد یا پس از تحقیق در مورد فضاهای داخلی خود به رنگ های خاص تمایل داریم. اما آیا می‌دانستید که فرآیندی برای درک رنگ‌ها و جفت کردن آنها وجود دارد؟

تئوری رنگ چگونه در طراحی خانه کمک می کند؟

وقتی صحبت از طراحی خانه می شود، درک تئوری رنگ ها به هماهنگی رنگ کمک می کند. انتخاب رنگ‌های مناسب ضروری می‌شود، زیرا رنگ‌ها می‌توانند بر خلق‌وخو و احساس فرد تأثیر بگذارند.رنگ ها تا حد زیادی در روانشناسی و احساسات انسان نقش دارند. مردم اغلب قسمت‌های مختلف خانه‌های خود را در طرح‌های رنگی مختلف طراحی می‌کنند تا محیط‌ها و حالات متنوعی ایجاد کنند.

8 مبانی تئوری رنگ برای استفاده در طراحی داخلی:

1.چرخ رنگ (Color Wheel):

شامل
رنگهای اصلی: قرمز، زرد، آبی پایه و اساس رنگ ها را تشکیل می دهند.

رنگ های ثانویه: ترکیب رنگ های اصلی رنگ های ثانویه مانند بنفش، سبز و قرمز-نارنجی را ایجاد می کند.

رنگ های سوم: می توانید رنگ های درجه سوم را با ترکیب رنگ های ثانویه و اصلی یا رنگ های اصلی در نسبت 2:1 ایجاد کنید.

2. طرح های رنگی

ایجاد ترکیب منطقی رنگ ها از طریق چرخه رنگ به عنوان طرح رنگ شناخته می شود. وقتی صحبت از سبک رنگ و جذابیت رنگ به میان می آید، یک طرح، زیبایی شناسی مناسبی را ارائه می دهد. نمونه هایی از طرح های رنگی به شرح زیر است:

تک رنگ: رنگ های متنوع از یک رنگ یک طرح تک رنگ یا تک رنگ ایجاد می کند.

طرح رنگ مشابه: می توانید آن را با استفاده از رنگ هایی که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرند ایجاد کنید. به عنوان مثال، یک طرح رنگ آمبره.

سه گانه: شما می توانید این سه گانه را از رنگ هایی که به طور مساوی در چرخه رنگ قرار دارند ایجاد کنید. مکمل: اینها رنگهایی هستند که در طرف مقابل چرخ قرار دارند. با مخلوط کردن دو تا از این رنگ ها، نتیجه یک رنگ قهوه ای گل آلود خواهد بود.

تترادیک: انواع رنگ های دوتایی به طور مساوی در چرخه رنگ توزیع می شوند.

تقسیم مکمل: این دو رنگ در دو طرف مقابل چرخ رنگ هستند که یکی از آنها به دو رنگ مجاور دیگر تقسیم می شود. به عنوان مثال زرد-سبز.

دمای رنگ

در یک چرخه رنگ، رنگ های گرم در اطراف یک رنگ خاص وجود دارد. در تعیین دمای رنگ، باید به محل قرارگیری رنگ روی چرخ و نزدیکی آن به آبی و زرد توجه داشت.

رنگ های گرم: زرد، قرمز

رنگ های سرد: آبی-سبز

ترکیبات رنگ

افزودن هر سه رنگ طیفی اصلی (قرمز، سبز یا آبی) به هر رنگ دیگری، همراه با رنگ سفید، ترکیب رنگی ایجاد می کند. ایجاد ترکیب ها شامل چرخه رنگ است که از رنگ های اولیه شروع می شود و به رنگ های ثانویه و سوم می رود.

تأثیرات روانی رنگ ها

آیا می‌دانستید رنگ‌ها احساسات را برمی‌انگیزند، بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارند و لحن را تنظیم می‌کنند؟ رنگ های گرم مانند قرمز، زرد، نارنجی اغلب با عشق، اشتیاق، خشم و شادی همراه هستند. رنگ های سرد مانند آبی و سفید با آرامش و آرامش همراه هستند و اثر آرام بخشی دارند.

آبی: آبی رنگی آرام است که با صلح و آرامش همراه است. نشانه ای از اطمینان و امنیت محسوب می شود , اثر ملایمی دارد , فشار خون و اضطراب را کاهش می دهد. در فضای داخلی، آبی تصاویری از اقیانوس و آسمان را به تصویر می کشد.

سبز: سبز رنگ غالبی است که بیانگر فراوانی، آرامش، استراحت و طراوت است. این رنگ آرامش بخش است و می تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. برای تجسم طبیعت استفاده می شود و حال و هوای آرامش بخش و جوانی دارد.

رنگ صورتی: آرام و زنانه، صورتی مخفف عشق و مهربانی است. در طراحی داخلی، صورتی در اتاق نشیمن، حمام یا اتاق خواب دختران جوان برای ایجاد فضایی شاد و سعادتمند استفاده می شود.

سفید: معصومیت، خلوص و کامل بودن - اینها کلماتی هستند که برای توصیف رنگ سفید از نظر روانشناسی و همچنین در طراحی داخلی استفاده می شوند. رنگ سفید به فضای بزرگ کمک می کند. سایه مناسب سفید می تواند اتاق را مدرن و شیک جلوه دهد.

رنگ زرد: استفاده صحیح از رنگ زرد در طراحی داخلی بسیار مهم است. رنگ زرد در صورت عدم استفاده کم می تواند احساس کسالت را برانگیزد. در روانشناسی رنگ، این رنگ هم پرانرژی و هم منفی در نظر گرفته می شود. اتاق های زرد می توانند احساسات منفی ناامیدی را در افراد ایجاد کنند.

زمینه رنگ

با توجه به زمینه رنگ، رنگ در تنظیمات مختلف, معانی مختلفی دارد. بنابراین، رنگ‌ها می‌توانند احساسات و عواطف متنوعی را برانگیزند و در زمینه‌های مختلف پیامدهای متفاوتی داشته باشند.

اختلاط رنگ به عنوان یک طراح داخلی یا یک صاحب خانه که به دنبال زیباسازی خانه خود است، بسیار مهم است باید بدانید چه رنگ هایی به خوبی با هم هماهنگ می شوند و چگونه می توان سایه های بیشتری را از پایه هر رنگ دریافت کرد.

نکاتی برای استفاده از مبانی تئوری رنگ در طراحی داخلی

 هر رنگی را انتخاب کنید درست است؛ یک رنگ را انتخاب کنید و شروع کنید! از روانشناسی رنگ برای درک فضای مورد نیاز استفاده کنید. هنگامی که یک رنگ را انتخاب کردید، سپس از چرخه رنگ برای انتخاب یک رنگ تعریف شده استفاده کنید.

طرح رنگی را از بزرگترین الگو یا عنصر موجود در فضا انتخاب کنید

بسیاری از طراحان داخلی رنگ ها را بر اساس الگوها یا عناصر موجود در یک فضا انتخاب می کنند. به عنوان مثال، اگر یک الگوی بزرگ قرمز یا صورتی باشد، آنها با رنگ‌هایی همراه می‌شوند که آن را تکمیل می‌کنند.

تیره به روشن - عمودی

بسیاری از طراحان داخلی از روش تاریک به روشن به صورت عمودی در یک فضا یا اتاق استفاده می کنند. این رویکرد عموماً به معنای استفاده از رنگ‌های تیره‌تر برای کف‌ها و رنگ‌ها و سایه‌های متوسط ​​و روشن‌تر برای دیوارها است. این استراتژی به منطقه یک توهم بزرگ می دهد.

رجوع به چرخ رنگ شود

چرخ رنگ بهترین دوست یک طراح داخلی است! چرخه رنگ هنگام تعیین اینکه کدام رنگ ها به خوبی با هم هماهنگ می شوند کمک بسیار خوبی می کند. اگر در مورد رنگ‌هایی که همدیگر را مناسب یا تکمیل می‌کنند سردرگم هستید، از نکاتی که در بالا بحث شد استفاده کنید.

از خاکستری شدن نترسید!

خاکستری یکی از شیک ترین رنگ های خنثی در نظر گرفته می شود. آنها به خوبی با سبک های داخلی مختلف کار می کنند: مدرن، ویکتوریایی، مخملی، ساده و غیره. همچنین می توانید خاکستری را با رنگ های پاپ متضاد ست کنید.

قانون 60-30-10

هر دکوراتور داخلی خوبی می داند که فضای دکوراسیون منزل به 60-30-10 تقسیم می شود. این قانون به این معنی است که 60 رنگ غالب دیوارها را تشکیل می دهد، 30 رنگ ثانویه است، معمولاً برای اثاثه یا لوازم داخلی، و 10 رنگ برجسته ای است که برای لوازم جانبی استفاده می شود. این نسبت به حفظ تعادل کمک می کند.

تضاد بین گرم و خنک

شما به عنوان یک طراح داخلی هرگز نمی توانید رنگ های خنثی را کسل کننده بدانید! رنگ‌های خنثی به ایجاد حس تعادل و هماهنگی در محیط کمک می‌کنند و می‌توانند به خوبی با رنگ‌های گرم و سرد ترکیب شوند. به عنوان مثال، رنگ خاکستری را با رنگ های عسلی گرم ترکیب کنید.

از سبک شخصی الهام بگیرید

آنچه یک فضای داخلی خانه را از دیگری متمایز می کند .نحوه تزئین آن است. ارزیابی سبک های فردی به رسیدن به ترکیب رنگ ها و درک زمینه رنگ کمک می کند. به عنوان مثال، سبک‌های شخصی می‌تواند از سبک پاپ مدرن تا تأثیرات ظریف ویکتوریایی متغیر باشد از این ایده‌ها برای ایجاد یک پالت رنگ برای غذاخوری یا اتاق نشیمن استفاده کنید.

از رنگ بر اساس احساسات استفاده کنید

بسیاری از طراحان داخلی رنگ ها را بر اساس احساسات انتخاب می کنند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، رنگ های مختلف مفاهیم احساسی متفاوتی دارند و بر محیط و حال و هوای یک فضا تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، سایه های تیره تر بنفش با غنا و سلطنت همراه است، در حالی که سایه های روشن تر آبی با آرامش

نظر خود را بیان کنید

الهام ارسال شده در 1401/12/14 ساعت 23:43
بسیار نفید و جالب بود👌
تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من