مدل های 2021 مک بوک پرو با چیپ M1X معرفی می شود

نویسنده مطلب : مدیر سایت
1400/3/5
537

چند روز پیش گزارشی از سوی بلومبرگ منتشر شد که حاوی اطلاعاتی درباره تراشه مورد استفاده در مک‌بوک پرو‌ ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی جدید بود. طبق این گزارش، چیپ جدید کوپرتینویی‌ها از ۱۰ هسته پردازشی و ۱۶ یا ۳۲ هسته گرافیکی بهره می‌برد و البته حداکثر از ۶۴ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند. در این گزارش به پشتیبانی از پورت‌های تاندربولت بیشتر هم اشاره شده بود.اگرچه در گذشته شایعات از این تراشه با نام‌های M1X و  M2 یاد کرده‌اند، اما اطمینانی از اسم آن نداشتیم.به نظر می‌رسد.


5 ویژگی مورد انتظار از مک بوک پرو 2021

به نظر می‌رسد این لپ‌تاپ از چیپست M2  یا M1X بهره می‌برد که مطمئنا نسبت به نسل قبلی حرف بیشتری برای گفتن دارد. همچنین می‌توانیم انتظار باریک‌تر شدن حاشیه‌ی نمایشگر و افزایش تعداد پورت‌ها را هم داشته باشیم. اما مهم‌ترین ارتقا، بهره‌گیری از نمایشگر mini-LED است که آیپد برای مدل ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۱ از آن استفاده کرده است. در ادامه به چند ویژگی دیگر که از مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ انتظار داریم می‌پردازیم.

طبق شایعه‌هایی که وجود دارد، چیپست M2 که احتمال معرفی آن با نام M1X هم وجود دارد، از پردازنده‌ی مبتنی بر ۱۲ هسته بهره می‌برد. گویا ۸ هسته وظایف سنگین را بر عهده می‌گیرند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف هم در کنار آن برای پردازش‌های سبک استفاده می‌شوند. اگرچه در این زمینه هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت اظهارنظر کنیم، اما مطمئنا این چیپست نسبت به نسل قبلی عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت.

از دیگر بهبودهایی که انتظار داریم می‌توانیم به عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی هم اشاره کنیم که احتمالا بر خلاف ۸ هسته‌ی موجود در نسل قبلی، حالا همراه با ۱۶ هسته‌ی پردازشی به دست کاربران می‌رسد. روی هم رفته، کاربران زیادی چشم انتظار افزایش سرعت پردازنده و بهبود عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی این چیپست هستند تا بتوانند با سرعت بیشتری کارهایی مانند رندر ویدیو و طراحی سه‌بعدی را انجام دهند.با توجه به اینکه مدل ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو اندازه‌ی بزرگتری دارد، اپل می‌تواند سیستم خنک‌کننده‌ی بهتری برای آن استفاده کند و به همین خاطر چیپست اپل هم قادر به حفظ سرعت بالا طی زمان طولانی‌تری خواهد بود.

امیدواریم حاشیه‌های نمایشگر باریک‌تر شوند.کاهش دادن حاشیه‌های نمایشگر هم احتمالا اپل را مجبور می‌کند که برای مکان وب‌کم خلاقیت به خرج دهد. در این زمینه، باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین انتقادهای مطرح شده از مدل‌های M1 مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر، به وب‌کم بی‌کیفیت آن‌ها برمی‌گردد. به همین خاطر امیدواریم برای مدل ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ مانند نسل جدید آی‌مک، از وب‌کم ۱۰۸۰p استفاده شود.

مورد دیگر افزایش تنوع رنگ‌های بدنه می باشد که احتمالا با استقبال کاربران مواجه می‌شود. رنگ‌های خاکستری و نقره‌ای مدت‌هاست که به عنوان رنگ‌های اصلی مک‌بوک‌ها جا افتاده‌اند. اما با توجه به تنوع رنگ‌های آی‌مک ۲۰۲۱، امیدواریم برای مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ هم چنین تنوع رنگی ارائه شود.

در رابطه با بهره‌گیری مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ از نمایشگر اولد یا mini-LED تعدادی شایعه مطرح شده که با توجه به استفاده از نمایشگر mini-LED برای مدل ۱۲.۹ اینچی نسل جدید آیپد پرو، به احتمال زیاد مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی هم همراه با این نمایشگر راهی بازار می شود.


کیبورد

اپل به مدت چند سال برای کیبورد لپ‌تاپ‌های خود از مکانیسم پروانه‌ای استفاده می کرد و بالاخره بعد از اعتراض گسترده‌ی کاربران، دوباره به استفاده از کیبوردهای مبتنی بر مکانیسم قیچی موسوم به مجیک کیبورد روی آورد. با توجه به بهره‌گیری برخی لپ‌تاپ‌های ویندوزی مانند Dell XPS 15 و سرفیس لپ‌تاپ ۳ از کیبوردهای عالی، وقت ارتقای مجیک کیبورد هم فرا رسیده است.

افزایش ارتفاع کلیدهای کیبورد از ۱ میلی‌متر به ۱٫۵ میلی‌متر تجربه‌ی تایپ را بهبود می‌بخشد و می‌تواند هنگام تایپ سریع، سروصدا را کاهش دهد. همچنین امیدواریم اپل فکری به حال تاچ‌بار کند. نوار اولد اختصاص داده شده برای این کار چندان با استقبال مواجه نشده و البته برخی شایعه ها خبر از حذف این بخش می دهند اگر هم اپل می‌خواهد تاچ‌بار را حفظ کند، امیدواریم متخصصان این شرکت کاربردهای جذاب‌تری را برای آن ارائه دهند تا حداقل بیشتر استفاده‌ شود.


افزایش تعداد پورت‌ها

با توجه به اینکه نسل جدید آیپد پرو و آی‌مک از پورت تاندربولت ۴ بهره می‌برند، امیدواریم مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ هم با این مشخصه راهی بازار شود. اگرچه تاندربولت ۳ هم از امکانات قابل توجهی بهره می‌برد، اما نسل بعدی این استاندارد پهنای باند را افزایش می‌دهد و مثلا برای وصل کردن چند مانیتور ۴K به لپ‌تاپ مثمر ثمر واقع می‌شود.

از طرف دیگر، امیدواریم شایعه های مربوط به بازگشت درگاه کارت SD به مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ صحت داشته باشد. مک‌بوک پرو همانطور که از نامش پیداست، برای کاربران حرفه‌ای ساخته شده و بسیاری از کاربران این لپ‌تاپ در زمینه‌ی ویرایش عکس و فیلم فعالیت دارند که کارت SD برای انتقال این نوع فایل‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند. بنابراین اگر این مک‌بوک پرو دارای درگاه مناسب این کار باشد، دیگر این افراد نیازی به خرید دانگل و کابل‌های جداگانه نخواهند داشت.

از دیگر ویژگی‌های احتمالی مدل ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ می‌توانیم به داشتن پورت HDMI اشاره کنیم. اگرچه بسیاری از مانیتورهای مدرن برای وصل شدن به لپ‌تاپ‌ها از پورت‌های تاندربولت یا DisplayPort می‌توانند استفاده کنند، اما داشتن پورت اختصاصی HDMI دست کاربران را برای وصل کردن لپ‌تاپ به انواع و اقسام مانیتورها و تلویزیون‌ها بازتر می‌کند.

از دیگر شایعه‌های مطرح شده هم می‌توانیم به احتمال بازگشت پورت شارژ مگ‌سیف اشاره کنیم که کاربران زیادی همچنان به این مشخصه علاقه‌ی زیادی دارند. اگرچه شارژ از طریق USB-C هم بسیار راحت است، اما در هر صورت نمی‌توانیم جذابیت پورت مگ‌سیف را برای شارژ کردن لپ‌تاپ کتمان کنیم.

مهم‌ترین مزیت سیستم مغناطیسی مگ‌سیف این است که اگر به طور ناگهانی سیم شارژ از لپ‌تاپ جدا شود، دیگر لپ‌تاپ موردنظر مثلا به زمین نمی‌افتد. در هر صورت امیدواریم نسل جدید مک‌بوک‌ها همراه با این مشخصه‌ی پرطرفدار به دست کاربران برسند.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من