هوش مصنوعی جمینی و کمک به کم بینایان!

نویسنده مطلب : یاسمین آژفنداک
1403/2/29
32

گوگل هم‌زمان با روز جهانی آگاهی از معلولیت، مشغول کار روی چندین قابلیت دسترسی جدید در نرم‌افزارهایش و بهبود قابلیت‌های قبلی اندروید است، که بعضی آنها مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و می‌توانند زندگی کاربران را آسان‌تر سازند. اولین نمونه از این قابلیت‌ها ارتقای ابزار Lookout اندروید است که به افراد نابینا یا کم‌بینا کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره محیط اطرافشان به‌دست آورند؛ در واقع گوگل قابلیت جست‌وجوی اشیای خاص مانند صندلی و سرویس بهداشتی را به Lookout اضافه کرده است که در‌مجموع هفت دسته را شامل می‌شود.

کارکرد این ویژگی :

ویژگی Lookout به افراد کم‌بینا کمک می‌کند تا از طریق گوشی هوشمند اندرویدی خود، راحت‌تر بتوانند محیط اطراف را تشخیص دهند و حالا گوگل با تعبیه هوش مصنوعی در آن، امکان وارد کردن نام شیء یا محل مورد نظر جهت جستجو برای آن توسط کاربران را فراهم کرده؛ به‌کمک این قابلیت، افراد کم‌بینا یا نابینا می‌توانند دوربین دستگاه خود را به اطراف بچرخانند تا فاصله حدودی تا هر محل یا شیء خاص به آنها گفته شود.

دیگر امکانات Lookout : 

یکی دیگر از امکانات اندروید ، ویژگی Look to Speak است. این قابلیت به افراد کمک می‌کند تا متن‌های از پیش آماده شده را انتخاب و اقدام به تغییر آنها کنند، در ادامه متن ویرایش شده به‌صورت بلند خوانده خواهد شد تا بقیه افراد حاضر در محیط متوجه شوند. اکنون پشتیبانی از محاوره‌های صوتی از پیش آماده شده هم به این قسمت اضافه خواهد شد تا افراد کم‌بینا راحت‌تر از قبل توانایی گفتگو از طریق گوشی هوشمند را انجام دهند.

دیگر پروژه ی کاربردی گوگل : 

یکی از پروژه‌های جذاب دیگر گوگل برای افراد کم‌توان، تحت عنوان Gameface پیشرفت زیادی داشته، این قابلیت  این امکان را به کاربر می دهد تا نشانگر موس را در کامپیوتر از طریق حرکات سر و عضلات صورت، کنترل کند؛ و حالا این ویژگی تنها منحصر به کامپیوترهای شخصی نخواهد بود و شاهد حضور آن در اندروید نیز هستیم. گوگل در وبلاگ خود به امکانات دیگری برای بهبود کیفیت زندگی افراد کم‌توان اشاره کرده که در سرویس‌های مختلف این شرکت قرار دارند؛ برای مثال از این به بعد کاربران می‌توانند از قابلیت راهنمایی دقیق نقشه گوگل در هنگام قدم زدن با پشتیبانی از تمامی زبان‌ها بهره ببرند. همچنین صدای آلارمی که برای آگاهی کاربران از خطراتی مثل آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باز طراحی شده‌است.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من