معرفی گوشی آیفون 15

نویسنده مطلب : یاسمین آژفنداک
1402/6/5
220

یکی از ویژگی‌های مهم آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، طراحی جزیره پویا یا Dynamic Island است. جزیره پویا جایگزین تاچ نمایشگر شده است و دوربین سلفی به‌همراه سنسورهای Face ID را در خود جا می‌دهد. مدل‌های آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس به این ویژگی مجهز نشدند؛‌ اما گفته می‌شود که اپل در مدل‌های استاندارد نسل بعدی، یعنی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو از طراحی جزیره پویا استفاده خواهد کرد. چندین منبع مختلف به این موضوع اشاره کرده‌اند که تمام گوشی‌‌های سری آیفون 15 به Dynamic Island مجهز می‌شوند؛ اما گوشی‌های آیفون 15 و آیفون 15 پلاس همچنان به نرخ نوسازی 60 هرتزی محدود می‌شوند. آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس نیز از نرخ نوسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کنند. اگر اپل در طراحی نمایشگر نسل جدید، همان استراتژی سری آیفون ۱۴ را پیش بگیرد، پس این احتمال وجود دارد که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو به نمایشگر ۶.۱ اینچی و گوشی‌های آیفون ۱۵ پلاس و ۱۵ پرو مکس (اولترا) به نمایشگر ۶.۷ اینچی مجهز شوند. از سوی دیگر،‌ برخی منابع که به معرفی گوشی iPhone 15 پرداختند، به این موضوع اشاره کردند که اپل در هیچ‌کدام از گوشی‌های نسل جدید خود از جزیره پویا استفاده نمی‌کند؛ بلکه دوربین سلفی زیر نمایشگر قرار می‌گیرد. مدت‌هاست که چنین اخباری درباره نسل جدید آیفون‌ها به‌گوش می‌رسد، اما باور این ادعا کمی دشوار است. با بررسی گوشی آیفون ۱۵ از نظر طراحی و ساختار متوجه شدیم که این گوشی احتمالا به فریم تیتانیومی مجهز می‌شود. منابع مختلف مدعی شدند که فریم گوشی به سمت پنل پشتی خمیده می‌شود و برخلاف آیفون ۱۴، تخت نخواهد بود. این خبر هنوز تایید نشده و این احتمال وجود دارد که سبک طراحی فریم تخت در آیفون ۱۵ نیز تکرار شود. برخی منابع هم به طراحی لبه‌های خمیده اشاره کرده‌اند که احتمالا به سری آیفون ۱۱ شباهت دارد. علاوه‌براین، گفته می‌شود که مدل‌های پرو و پرو مکس (یا اولترا) حاشیه‌های بسیار باریک‌تری خواهند داشت. ویژگی جالب دیگری که در بررسی گوشی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس متوجه شدیم، این است که احتمالا برای تنظیمات صدا و پاور، دکمه‌های فیزیکی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه به‌صورت لمسی یا کلیکی خواهد بود. این دکمه‌ها برخلاف مدل‌های قبلی، حرکت نمی‌کنند و به لمس انگشتان کاربر حساس هستند. درباره رنگ بندی آیفون ۱۵ باید گفت که اخباری در این زمینه منتشر نشده است. 

یکی از منابع خبری از تولید تراشه 3 نانومتری A17 Bionic برای آیفون 15 خبر داده است. با توجه به اینکه گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس به تراشه A16 Biomic مجهز هستند، بدیهی‌است که تراشه A17 در سری آیفون 15 قرار بگیرد. گفته می‌شود که فقط مدل‌های پرو و رده‌بالا از تراشه جدید بهره‌مند خواهند شد و مدل‌های آیفون 15 و آیفون 15 پلاس از همان تراشه A16 Bionic برخوردار می‌شوند که در گوشی‌های iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max قرار دارد. از آنجایی‌که اپل این روند را در سری آیفون 14 انجام داده، پس احتمال تکرار آن در نسل جدید بسیار زیاد است. یک منبع خبری دیگر، جزئیات بیشتری را فاش کرده و مدعی شده که تراشه A17 Bionic، کارآمدتر از A16 Bionic است و مصرف بهینه‌تری دارد؛ این یعنی می‌توانیم به عمر و شارژدهی بیشتر باتری امیدوار باشیم. علاوه‌براین، به نظر می‌رسد که اپل برای تامین مودم‌های 5G با کوالکام همکاری خواهد کرد. گفته می‌شود که این‌بار از اسنپدراگون X70 استفاده می‌شود که نسبت به اسنپدراگون X65 در گوشی‌های آیفون 14، عملکرد بهتری دارد. معرفی گوشی iPhone 15 به بخش تراشه ختم نمی‌شود. با بررسی گوشی آیفون 15 متوجه می‌شویم که اپل احتمالا در مدل‌های پرو از رم 8 گیگابایتی استفاده خواهد کرد. از آنجایی‌که تمام مدل‌های آیفون 14 به رم 6 گیگابایتی مجهز شدند، می‌توانیم امیدوار باشیم که در سری آیفون 15 این روند تکرار شود و همه مدل‌ها از رم 8 گیگابایتی برخوردار شوند.

خبر جالب دیگری که مدت‌هاست گزارش‌هایی را پیرامون آن می‌شویم، مربوط به پورت USB-C است. کمپانی اپل تحت اجبار قوانین جدید اتحادیه اروپا، باید از سال 2024 گوشی‌های خود را با پورت USB-C روانه بازار کند. اما برخی منابع اعلام کرده‌اند که غول کوپرتینو قصد دارد از سال 2023 و در سری آیفون 15 از درگاه USB-C استفاده کند. گزارش‌های جدیدتری که به معرفی آیفون 15 پرداختند، به این موضوع اشاره کردند که تمام مدل‌های آیفون 15 به درگاه استاندارد USB-C مجهز می‌شوند؛ اما فقط مدل‌های پرو از سرعت انتقال داده بالاتر برخوردار می‌شوند و این موضوع در منابع مختلفی تکرار شده است. iPhone 15 و iPhone 15 Pro Max یا Ultra احتمالا از سرعت انتقال داده 20 Gbps یا 40 Gbps برخوردار می‌شوند؛ این در حالی‌است که آیفون 15 و آیفون 15 پلاس (یا مکس) احتمالا به همان سرعت انتقال داده نسل قبلی، یعنی 480 Mbps مجهز می‌شوند. برخی کاربران امیدوارند که اپل پورت لایتنینگ را حذف نکند و معتقدند که این کمپانی به‌زودی از گوشی‌های بدون درگاه شارژ رونمایی خواهد کرد. چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد؛ مخصوصا با توجه به اینکه اپل تایید کرده که آیفون‌ها در بازار اروپا به پورت USB-C مجهز می‌شوند؛ اما دقیقا به اسم سری آیفون 15 اشاره نکرد. این کمپانی هنوز اعلام نکرده که آیفون‌های مجهز به درگاه USB-C را در سایر بازارهای جهانی نیز عرضه می‌کند یا خیر.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من