معرفی هارددیسک 32 ترابایتی SATA وسترن دیجیتال

نویسنده مطلب : سهیلا عباسی
1403/7/28
16

وسترن دیجیتال هارددیسک ۳۲ ترابایتی جدید خود را در دو نسخه SATA و SAS با نام Ultrastar DC HC690 معرفی کرد. این هارد دیسک به رکورد جدیدی در ظرفیت ذخیره‌سازی برای هارد دیسک‌های بر پایه فناوری ذخیره‌کردن مغناطیسی به روش SMR دست یافته است. هارد دیسک‌های SMR برای استفاده‌هایی که بیشتر نیاز به خوانش دارند، مثل آرشیو داده‌ها، بسیار مناسب است. این هارد دیسک با استفاده از ۱۱ پلاتر، قادر به ذخیره‌سازی ۳۲ ترابایت داده است؛ مدل قبلی وسترن دیجیتال، Ultrastar DC HC680، با استفاده از ۱۰ پلاتر تنها ۲۸ ترابایت ظرفیت داشت و اولین هارد دیسکی بود که از فناوری UltraSMR بهره می‌برد.

Shingled Magnetic Recording (SMR) یک فناوری ذخیره‌سازی در هارد دیسک‌هاست که با هم‌پوشانی مسیرهای مغناطیسی (Trackها)، ظرفیت ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد. در این روش، داده‌ها به صورت لایه‌ای نوشته می‌شوند که باعث می‌شود تراکم اطلاعات در هر دیسک بیشتر شود. اگرچه این فناوری به افزایش ظرفیت کمک می‌کند، اما به دلیل نیاز به بازنویسی ترک‌های دارای هم‌پوشانی هنگام نوشتن، سرعت نوشتن پایین‌تری نسبت به هارد دیسک های CMR دارد.

هارد دیسک 32 ترابایتی Ultrastar DC HC690 وسترن دیجیتال

اگرچه این مدل نسبت به مدل قبلی خود ۴ ترابایت (حدود ۱۴٪) فضای بیشتری دارد، اما از نظر عملکرد کمی پسرفت داشته است. HC680 با سرعت ۲۶۵ مگابایت بر ثانیه کار می‌کرد، در حالی که HC690 به ۲۵۷ مگابایت بر ثانیه محدود می‌شود. هرچند که این کاهش ۳ درصدی به نظر کوچک می‌آید، اما در عملیات‌های طولانی خواندن یا نوشتن ممکن است تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد. Western Digital می‌گوید هارد دیسک‌های پرظرفیت مانند HC690 برای کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی ایده‌آل هستند، زیرا این سیستم‌ها برای آموزش مدل‌های AI نیاز به حجم زیادی از داده‌ها دارند و پس از شروع به کار نیز حجم زیادی از داده تولید می‌کنند.

ممکن است استفاده از رسانه‌های ذخیره‌سازی کلاسیک برای AI در مقایسه با درایوهای SSD که بسیار سریع‌تر هستند، عجیب به نظر برسد. اما SSD ‌ها هنوز به‌طور نسبی برای ظرفیت‌های بالا قیمت بالاتری دارند و هارد دیسک‌ها همچنان راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت داده‌ها به‌شمار می‌روند؛ به‌ویژه زمانی که سرعت بالا اولویت اصلی نیست، شاید حتی برای AI.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من