چگونه PS5 خود را تمیز کنیم؟ راههای افزایش طول عمر کنسول بازی

نویسنده مطلب : سهیلا عباسی
1403/6/1
79

نشستن گردوغبار روی کنسول‌های بازی از مهم‌ترین عواملی‌ست که باعث می‌شوند قطعات داخل آن بیش‌ازاندازه داغ شوند. نشستن گردوغبار روی دستگاه‌ همچنین از علل اصلی آسیب‌دیدن و ازکارافتادن سخت‌افزارهای داخلی آن است. بنابراین برای پیشگیری از داغ‌شدن بیش‌از اندازه‌ی PS5 باید همیشه آن را تمیز و از نشستن گردوغبار روی دستگاه جلوگیری کرد. اما چگونه PS5 را تمیز کنیم که باعث آسیب‌زدن به آن نشویم؟ در ادامه مروری بر روش‌های تمیز کردن PS5 خواهیم داشت.

ابزار لازم برای تمیز کردن PS5

برای تمیز کردن پلی استیشن می توانید از اسپری هوای فشرده، جاروبرقی با فشار کم و پارچه میکروفایبر آغشته به الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. اگر صدای PS5 شما بلندتر از حد معمول است یا برای مدتی زیادی از پلی استیشن 5 استفاده می‌کنید، می‌توان نتیجه گرفت که زمان تمیز کردن آن فرا رسیده است. گرد و غبار برای انواع سخت افزارها یک مشکل بزرگ است و تجمع آن می‌تواند منجر به داغ شدن بیش از حد قطعات شود. در شرایط بدتر ممکن است منجر به خرابی سخت افزار شود؛ بنابراین اگر دوست دارید برای مدت طولانی‌تری از دستگاه خود استفاده کنید، باید هر چند ماه یکبار تمیز کردن PS5 خود را در اولویت قرار دهید.

خوشبختانه شرکت سونی، PS5 را به گونه‌ای طراحی کرده که تمیز کردن کنسول به طرز شگفت‌آوری آسان است. می‌توانید پنل‌های بیرونی کنسول را بدون نیاز به ابزار خاصی به راحتی جدا کنید. یکی از ویژگی‌های مثبت در طراحی این پنل‌ها این است که مانند سپر عمل کرده و از تجمع بیش از حد گرد و غبار جلوگیری می‌کند. اگر به دنبال توضیحی دقیق در مورد نحوه تمیز کردن PS5 خود هستید، مراحل زیر را دنبال کنید.

مراحل سریع برای تمیز کردن پلی استیشن ۵

مراحل سریع برای تمیز کردن پلی استیشن 5 به صورت زیر است:

1- ابتدا PS5 خود را خاموش کرده و از برق جدا کنید.

2- دستگاه را روی سطحی بدون پرز (مثل میز) قرار دهید و پنل جلویی PS5 را جدا کنید. توجه داشته باشید که هیچ‌گونه پیچ و مهره‌ای وجود ندارد، فقط کافیست به آرامی پنل‌های PS5 را بلند کرده و خارج کنید.

3- گرد و غبار را با دقت با هوای فشرده یا جاروبرقی کم قدرت پاک کنید. اگر جرم‌ها پاک نشد، سعی کنید به آرامی از یک برس تمیز کننده (مثل مسواک) یا پارچه میکروفایبر استفاده کنید.

4- پس از اتمام کار، پنل‌ها را دوباره متصل کنید.

مراحل کامل برای تمیز کردن PS5

ابتدا به طور کامل PS5 خود را خاموش کرده و سپس آن را از برق جدا کنید. برای تمیز کردن راحت‌تر باید PS5 را به صورت افقی مقابل خود قرار دهید سپس پایه کنسول را جدا کنید.

1- PS5 خود را روی یک میز تمیز قرار دهید. طبق توصیه سونی، از انجام مراحل تمیز کردن روی فرش یا قالیچه با الیاف بلند قرار پرهیز کنید.

2- با دست هر دو پنل جلویی را جدا کنید. هیچ پیچ و مهره‌ای برای جدا کردن وجود ندارد، فقط کافیست پنل را با دو دست بگیرید و به سمت پایین فشار دهید؛ در این هنگام، صدایی خواهید شنید که نیاز به نگرانی نیست.

3- پس از اینکه گرد و غبار را مشاهده کردید، از اسپری هوای فشرده یا جاروبرقی کم قدرت برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید. اگر شدت گرد و غبار زیاد بود، می‌توانید از یک پارچه میکروفایبر آغشته به الکل ایزوپروپیل استفاده کنید و آن را به آرامی روی سخت افزار دستگاه بکشید. نکته مهم این است که برای تمیز کردن پلی استیشن ۵، به مقدار کمی از الکل احتیاج دارید.

4- با یک دستمال نیز فضای داخلی پنل‌ها را تمیز کنید.

5- پره‌های کناری PS5 و همچنین درگاه‌های جلویی را فراموش نکنید و آن‌ها را حتما مورد بررسی قرار دهید.

6- از تمیز کردن فن‌ها غافل نشوید. در اطراف محافظ فن (سفید رنگ) پیچ‌ها را باز کرده و صفحه را بردارید. بعد از برداشتن این صفحه برای تمیز کردن فن از اسپر هوای فشرده یا جاروبرقی با فشار کم استفاده کنید.

7- پس از اتمام کار، هر دو پنل جلویی PS5 را دوباره وصل کنید. پایه را دوباره روی PS5 خود قرار دهید، آن را به برق وصل کرده و از سرعت و عملکرد روان بازی‌ها در دستگاه خود لذت ببرید.

8- هر چند وقت یکبار باید PS5 خود را تمیز کنیم

9- نیازی نیست PS5 خود را به صورت مداوم (مثلا یکبار در هفته) تمیز کنید؛ به همین منظور تعیین یک زمان خاص برای تمیز کردن پلی استیشن 5 وجود ندارد. محیط و چیدمان خانه هر فرد متفاوت است و اکثر کنسول‌ها به جز گردگیری سطحی (هر چند وقت یکبار) به تمیز کردن کامل سخت افزار نیاز ندارند. اگر فرش‌های پرزدار، سیگار یا حیوان خانگی دارید، سرعت تجمع گرد و غبار و مو می‌توانند بیشتر باشد” بنابراین، هر چند ماه یکبار بررسی سخت افزار ایده خوبی است.

10- به هر حال، صدای بلند هنگام بازی می‌تواند برای گیمرها بسیار ناخوشایند باشد و اگر بعد از مدتی متوجه افزایش صدای فن شدید، یکی از نشانه‌های این صدا، فرا رسیدن زمان تمیز کردن پلی استیشن 5 است. به این دلیل سرعت فن‌ها برای خنک کردن PS5 بیشتر شده و اگر برای مدت طولانی بیش از حد کار کنند، ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد PlayStation 5 شما شود.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من