انواع پورت های لپ تاپ

نویسنده مطلب : فرشته فرشاد
1402/8/27
174

پورت در دنیای کامپیوتر درگاه سخت افزاری آن به حساب می آید.هر سیستم کامپیوتری دارای چندین پورت با کارایی مختلف می باشد.

USB

پورت یو اس بی که مخفف کلمه Universal Serial Bus می باشد.پر کاربردترین پورت یک لپ تاپ است. از این پورتها برای انتقال داده‌ها و اطلاعات بین رایانه و اتصال به دستگاه‌های جانبی از کیبورد و موس گرفته تا فلش درایوها، سایر لپ تاپ ها، چاپگر، اسکنر، دوربینهای وب، گجتها، سیستم‌های ماینینگ و سایر دستگاه‌های صوتی و تصویری و گاهی هم برای تامین برق شارژ  استفاده می‌شود.

eSATA

کارایی این پورت مانند پورت sata مناسب برای لپ تاپ های میزی است.که در ارتباط تجهیزات ذخیر سازی اطلاعات مثل هارد دیسک استفاده می شود.

 ExpressCard

این پورت را PCI Express  نیز می گویند. داشتن این پورت در مدل های قدیمی لپ تاپ که محدودیت های زیادی داشتند یک امتیاز بسیار برای آن لپ تاپ بود.به دلیل اینکه توانایی توسعه یکی از قابلیت های لپ تاپ را داشت.

Thunderbolt

این پورت که چندین سال پیش به طور رسمی وارد مک بوک های شرکت اپل شد.تاندربولت روی سوکت مینی DisplayPort نصب می شود.که سرعت انتقال داده ها را چندین برابر می کند.

Memory Card Reader

از طریق این کارت می شود حافظه گوشی و یا دوربین و... را به طور مستقیم به لپ تاپ وصل کرد و آن ها را تماشا کرد.وظیفه اصلی آن نیز ارتباط آن با کارت های حافظه می باشد.

FireWire

این پورت که توسط شرکت اپل توسعه پیدا کرد.این پورت جایگزین پورت های USB می باشند.اما توفیق چندانی در حذف USB نداشت و در ادامه کاربرد آن به تجهیزات تصویری محدود شد.

Hedphone/Microphone

لپ تاپ های امروزی همگی دارای هدفون و میکروفن می باشند.اما به طور کلی همانطوری که از اسم آن پیداست این پورت ها برای اتصال یه هدفون و میکروفن می باشد.

HDMI

 توسط این پورت صدا و تصویر می تواند به صورت همزمان انتقال داده شود.و گزینه کاملا مناسبی برای ارسال تصاویر در وضوح و کیفیت بالاست.

VGA

با استفاده از این پورت می توان انواع نمایشگرها مانند تلوزیون،مانیتور و یا پروژکتور را به لپ تاپ متصل کرد.انتقال تصویر به صورت آنالوگ به کار می رود.

Ethernet

که پورت LAN نیز به آن می گویند.این پورت برای ارتباط کابلی لپ تاپ  به شبکه استفاده می کند.

S-video

این پورت در لپ تاپ های قدیمی مشاهده میشد که برای ارتباط با وسایل تصویری از آن پورت استفاده می کردند.

Modem

این پورت محل اتصال کانکتور معمول تلفن‌های ثابت است و لپ‌تاپ‌ها از طریق آن امکان برقراری ارتباط با اینترنت را پیدا می‌کنند. 

DisplayPort

 برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا به تلویزیون‌های HD است و نسبت به پورت‌های دیگر اندازه کوچک‌تری دارد. در تبلت‌های سرفیس پرو مایکروسافت و مک بوک پرو اپل می‌بینید. DisplayPort های استاندارد نیز معمولا در لپ تاپ‌های سایز بزرگ‌تر یافت می‌شوند. پورت Display Port و VGA به دلیل اینکه نسبت به HDMI امکانات کمتر و معایب بیشتری داشتند، روز به روز منسوخ شدند.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من