اولین سفر توریستی به فضا انجام شد

نویسنده مطلب : مدیر سایت
1400/5/14
449

روزنامه دنیای‌اقتصادسفر توریستی به فضا که حالا عرصه رقابتی تازه‌ای برای میلیاردرهای بلندپروازی مانند جف بزوس و ایلان ماسک است، در نهایت با نام «ریچارد برانسون» در تاریخ ماندگار شد. موسس شرکت فضایی ویرجین گلکتیک، توانست عنوان اولین مسافر سفرهای توریستی به فضا را در آمریکا به نام خودش بزند. او و همراهانش تنها کمی بیشتر از پنج دقیقه بی‌وزنی در فضا را تجربه کردند.


از آنجایی که رقابت حد و مرزی نمی‌شناسد؛ شاید به همین دلیل است که دنیای رقابت که زمانی تنها به سیاره مادر محدود بود، حالا در خارج از مرزهای آن و در فضا دنبال می‌شود و طبیعتا چنین رقابتی تنها برای میلیاردرها امکان‌پذیر است. سفر توریستی به فضا که عرصه رقابتی تازه‌ای برای میلیاردرهای بلندپروازی مانند جف بزوس و ایلان ماسک شده، در نهایت با نام «ریچارد برانسون» در تاریخ ماندگار می‌شود. به این ترتیب موسس شرکت فضایی ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic)، توانست عنوان اولین مسافر سفرهای تجاری کوتاه به فضا را به نام خودش بزند. او صبح روز یکشنبه همراه با پنج نفر دیگر مسافر اولین پرواز فضایی سرنشین‌دار تجاری شد تا نشان دهد که سفر به فضا دیگر رویایی دست‌نیافتنی نیست.


برانسون که 71 سال سن دارد، برای رسیدن به رویای سفر به فضا، به مدت 17 سال صبوری به خرج داده است و بیش از یک‌ میلیارد دلار در فعالیت‌های ویرجین‌گلکتیک سرمایه‌گذاری کرده است؛ زمان و هزینه‌ای گزاف برای اینکه در نهایت بتواند از داخل کابین فضاپیمایش روی لبه فضا بگوید: «تجربه یک عمر تکمیل شد.» او بعد از بازگشت به زمین و در کنفرانس مطبوعاتی که در همین زمینه برگزار شده بود، گفت: «از زمان کودکی رویای این لحظه را در سر داشتم و راستش هیچ‌چیز نمی‌تواند شما را برای لحظه تماشای زمین از فضا، آماده کند.»

فضاپیمای VSS Unity این شرکت بالاخره ساعت۵ صبح بود که به آسمان نیومکزیکو پرواز کرد. این در در حالیست که دو خلبان و سه نفر از کارمندان ویرجین گلکتیک در این سفر برانسون را همراهی کردند. این فضاپیما توسط هواپیمایی به نام VMS Eve در ارتفاع ۴۰هزار پا رها شد و به کمک موتور راکتش با سرعتی بیش از سه برابر سرعت صوت، شتاب گرفت و تا ارتفاع ۱/ ۸۶کیلومتری به لبه فضا رفت. سپس VSS Unity تحت تاثیر نیروی جاذبه و با سرعتی آرام در مسیر بازگشت قرار گرفت؛ در این زمان سرنشینان فضاپیما در حالت بی‌وزنی و معلق در کابین بودند. در نهایت این فضاپیما به جو زمین بازگشت و روی باند پایگاه فضایی آمریکا و همان جایی که از آن پرواز کرده بود، فرود آمد. با تمام اینها جالب است بدانید که این سفر از لحظه آغاز تا فرودش کمتر از یک ساعت طول کشید و ریچارد برانسون و دیگر خدمه فضاپیمای ویرجین گلکتیک تنها کمی بیشتر از پنج دقیقه حالت بی‌وزنی را در لبه فضا تجربه کردند.دولت ایالات‌متحده آمریکا افرادی را که تا ارتفاع بیش از ۸۰کیلومتری جو زمین پرواز کنند، به‌طور رسمی به‌عنوان فضانورد می‌شناسد. این در حالی است که در سراسر دنیا افراد تنها با سفر به ارتفاع بیش از ۱۰۰کیلومتری جو زمین- که با ‌عنوان خط «کارمان» شناخته می‌شود- به‌طور رسمی به‌عنوان فضانورد شناخته می‌شوند.فضاپیمای VSS Unity طوری طراحی شده است که ظرفیت ۶مسافر همراه با دو خلبان را دارد. شرکت ویرجین گلکتیک درحال‌حاضر حدود ۶۰۰بلیت برای پروازهای آینده‌اش به فضا فروخته است؛ بلیت‌هایی که هر کدام با قیمتی بین ۲۰۰هزار تا ۲۵۰هزار دلار به فروش رسیده‌اند. برانسون بعد از بازگشت به زمین گفت: «ما اینجا هستیم تا دسترسی به فضا را برای همه راحت‌تر کنیم. با همین لباس فضانوردی‌ در بیانیه این ماموریت نوشتم که رویای سفر به فضا برای نوه‌هایم و بسیاری از جوانان و همه افراد به واقعیت تبدیل شد.»


این چهارمین پرواز شرکت ویرجین گلکتیک از ابتدای فعالیتش، دومین پرواز آن در سال‌جاری میلادی و البته اولین پرواز با مسافر این شرکت بود. این پرواز درحالی انجام شد که ویرجین گلکتیک همچنان درحال آزمایش سیستم فضاپیمایش است تا آن را برای آغاز پروازهای تجاری این شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۲ آماده کند. در طول این پرواز خدمه پرواز اجزای مختلف کابین فضاپیما را آزمایش کردند تا مطمئن شوند که عملکرد این فضاپیما برای تجربه سفرهای بعدی مناسب است. پرواز روز یکشنبه فضاپیمای ویرجین گلکتیک، یکی از سه پرواز فضایی این شرکت تا پایان مراحل توسعه برنامه آن برای سفر توریستی به فضا است و انتظار می‌رود دو سفر دیگر تا پایان سال‌جاری میلادی انجام شود.برانسون بعد از فرودآمدن روی زمین اعلام کرد که ویرجین گلکتیک در همکاری با شرکت خیریه Omaze که فعالیت‌های انسان‌دوستانه انجام می‌دهد، دو صندلی فضاپیمایش را برای سفر به فضا در سال آینده میلادی به قرعه گذاشته است. او گفت که این راه خوبی برای آن دسته از افرادی است که توان مالی خرید بلیت این سفرها را ندارند تا بتوانند شانس خودشان را امتحان کنند.

 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من