انواع پلاستیک های به کار رفته در محصولات ایکیا

نویسنده مطلب : معصومه فرشاد
1401/10/28
581

پلاستیک چیست؟

وقتی تلویزیون تماشا می‌کنید، با کامپیوتر کار می‌کنید، سوار اتوبوس، قطار یا هواپیما می‌شوید، از پلاستیک‌ها استفاده می‌کنید. وقتی به مطب پزشک یا بیمارستان می‌روید یا در خوار و بار فروشی خرید می‌کنید، باز هم از پلاستیک‌ها استفاده می‌کنید. پلاستیک از موادی که در طبیعت یافت می‌شوند، درست می‌شود، موادی مانند گاز طبیعی، نفت، ذغال سنگ، مواد معدنی و گیاهان.

پلاستیک یک ماده کلیدی برای IKEA است و در آینده نیز همینطور باقی می ماند. قوی، بادوام، سبک وزن و همه کاره است. این ماده جزء اصلی در تعداد زیادی از محصولات ایکیا است و کاربردهای بسیار متنوعی از مواد سطحی مانند رنگ و فویل گرفته تا پیچ و گیره قفسه دارد. نگرانی های معتبر زیادی در رابطه با تاثیر پلاستیک بر محیط زیست وجود دارد و در IKEA این موضوع را بسیار جدی می گیرند. سخت کار می کنند تا تمام پلاستیک موجود در محصولات خود را به پلاستیک ساخته شده از مواد خام بازیافتی ویا تجدیدپذیر تبدیل کنند.

پلی اتیلن ترفتالات (PET) و پلی پروپیلن (PP) متداول ترین پلاستیک های ایکیا هستند که پلاستیک های بادوام، بهداشتی و مقاوم در برابر شکستگی هستند. آنها آب بسیار کمی را جذب می کنند و مقاومت شیمیایی خوبی دارند. هر دو PET و PP قابل استفاده مجدد و بازیافت هستند که باعث کاهش ضایعات می شود و از طریق استفاده مجدد به محصول , چندین عمر می بخشد. PET بازیافتی ترین پلاستیک در جهان است و می تواند برای اهداف مختلف مانند بطری ها و ظروف پلاستیکی برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها و همچنین برای محصولات مراقبت شخصی، داروها و بسیاری از محصولات مصرفی دیگر استفاده شود. در IKEA عمدتا از PET بازیافت شده در جعبه ها، مواد پرکننده منسوجات و فویل جلوی آشپزخانه استفاده می کنند. PET توسط آژانس های بهداشتی به عنوان یک پلاستیک ایمن برای استفاده در غذا و نوشیدنی تایید شده است.IKEA ایمنی محصول را بسیار جدی می گیرد و همه محصولات تست شده و با سخت ترین قوانین ممکن و استانداردهای ایمنی در تمام بازارهای IKEA مطابقت دارند. مشتریان باید همیشه مطمئن باشند که محصولات خریداری شده در IKEA برای استفاده ایمن و سالم هستند. IKEA می خواهد استفاده از مواد شیمیایی و موادی را که می تواند برای مردم و محیط زیست مضر باشد به حداقل برساند یا به طور کامل از آن خودداری کند. 

 

• پلاستیک های به کار رفته در محصولات ایکیا

 پلی‌استر (PET یا PES) گونه‌ای از پلیمر ها هستند که دارای گروهای استر می‌باشند. به عنوان ماده‌ای خاص معمولاً به پلی اتیلن ترفتالیت گفته می‌شود.پلی استر به خاطر این‌که می‌تواند جلوی نفوذ اکسیژن را به داخل بگیرد و از فساد مواد داخل پلاستیک جلوگیری کند، بیشتر برای بسته بندی غذا و نوشیدنی‌ها به کار می‌رود. همچنین مانع خروج دی اکسید کربن نوشیدنی‌ها نیز می‌شود. جنس آن با کیسه‌های پلاستیکی که در فروشگاه‌ها می‌بینید فرق دارد. الیاف پلی‌استر نیز چروک و نمدی و همچنین جمع نمی‌شوند، به‌راحتی شستشو و به‌سرعت خشک می‌شوند. مقاومت سایشی، ثبات بسیار خوب نوری، مقاومت بالا در برابر اسیدهای معدنی و آلی دارند.

پلی اتیلن (PE) رایج‌ترین پلاستیکی است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً به اختصار PE نوشته می‌شود. پلی‌اتیلن نوعی پلیمر است که در درجه اول در صنعت بسته بندی جهت تولید اقلامی از قبیل کیسه های پلاستیکی، فیلم های پلاستیکی و ظروف از جمله بطری ها و ....استفاده می‌شود. پلی‌اتیلن دارای استحکام، سختی و سفتی کم است، اما دارای شکل پذیری و چقرمگی بالا و همچنین اصطکاک کم است. پلی‌اتیلن تحت نیروی مداوم از خود خزش زیادی نشان می‌دهد که می‌تواند با افزودن الیاف کوتاه آن را کاهش داد. پلی‌اتیلن هنگام لمس احساس مومی بودن می‌دهد.

پلی‌پروپیلن (PP)  لایه‌ای از پلی‌پروپیلن است که دارای ویژگی فشاری خوبی است که ناشی از سختی و سفتی پایین آن است و به آن اجازه می‌دهد که بعد از اعمال فشار به حالت اولیه خود برگردد.

پلی آمید(PA) هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی وجود دارد. نمونه‌هایی از پلی آمید طبیعی،پشم و ابریشم هستند. پلی آمید مصنوعی می‌تواند از طریق موادی مانند نایلون ساخته شود. پلی آمید مصنوعی معمولاً در پارچه، فرش، موکت و لباس‌های ورزشی به علت دوام بالا و قدرت خود استفاده می‌شود. صنعت حمل و نقل مصرف‌کننده عمده پلی آمید می‌باشد. علاوه بر آن در ابزار پزشکی، لوازم الکتریکی و بلبرینگ‌ها کاربرد دارد.

پلی‌اورتان (PU) نام عمومی پلیمرهایی است که دارای پیوند اورتانی می‌باشند. پلی‌اورتان‌ها به شکل‌های مختلف از جمله فوم‌های نرم، فوم‌های سخت؛ الاستومرها، ترموپلاستیک الاستومرها، رزین، رنگ، پوشش و… در دنیا کاربرد دارند.

پلی استال (POM) از ترمو پلاست‌های گرمانرم است که در پلاستیک های مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.از ویژگی های این پلاستیک:
  • مقاومت سایشی بالا
    • استحکام بالا
    • مقاومت حرارتی بالا
    • دارا بودن خواص الکتریکی خوب
    • جذب رطوبت پایین
    • دارا بودن خواص الاستیسیته
    • ضریب اصطکاک پایین
    • مقاومت در برابر حلال‌ها و مواد شیمیایی
    • مقاومت به فشردگی و ضربه حتی در دماهای پایین

سیلیکون زنجیره ای متناوب از اتم‌های سیلیکون و اتم‌های اکسیژن است که با کربن، هیدروژن و گاهی برخی عناصر دیگر ترکیب شده‌است.این پلیمرها معمولاً مقاوم به گرما بوده و به صورت مایع یا لاستیکی مانند موجود می‌باشند فردریک کیپینگ کاشف سیلیکون است. زمانی که می‌خواست پلاستیک تولید کند، به جای استفاده از ترکیبات کربن، از زنجیره سیلیسیم استفاده کرد که به صورت اتفاقی خانواده سیلیکون‌ها را کشف کرد.

لاتِکس ذرات بسیار ریز پلیمری هستند. در طبیعت یافت می‌شود اما نوع مصنوعی آن را نیز می‌توان از استایرن ساخت. این ماده در تولید دستکش ، لباس و پوشش‌های لاتکسی به کار می‌رود.لاستیک مصنوعی نیز از نفت خام ساخته می‌شوند.

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من