گواهی FSC در محصولات چوبی ایکیا نشان دهنده ی چیست؟

نویسنده مطلب : معصومه فرشاد
1401/10/28
527

شورای حمایت از جنگلها FSC (Forest Stewardship Council) یک سازمان بین المللی غیرانتفاعی است که هدف اصلی آن محافظت از منابع جنگلی دراقتصاد، جامعه و محیط زیست می باشد.داشتن گواهینامه FSC یعنی اطمینان از مسئول بودن در خصوص منابع جنگل و حفاظت از اکوسیستم در سراسر دنیاست. منابع چوبی وغیرچوبی جنگلها مطابق اصول و معیارهای FSC بوده و بیانگر این اصل است که سازمان دارنده گواهینامه فوق همزمان موضوعات اقتصادی، زیست محیطی و جامعه را در ارائه تولید و خدمات خود مدنظر قرار داده است.طبق قوانین اروپا از سوم مارس سال ۲۰۱۳ کلیه محصولات صادراتی به اتحادیه اروپا می بایست استاندارد FSC داشته باشند و صادر کنندگان جهت حفظ سهم  خود از بازار نباید فرصت را از دست دهند. در حال حاضر فقط ۱۰% محصولات چوبی دنیا دارای گواهینامه FSC هستند , که برند ایکیا یکی از این ۱۰% می باشد.

برند IKEA بر این باورند که چوب به روشی مسئولانه تهیه می شود و یک محرک کلیدی تغییر برای کاهش آب و هوا است. امروز بیش از 98 درصد چوب مورد استفاده برای محصولات IKEA دارای گواهی FSC یا بازیافت هستند.IKEA از همه تامین کنندگان خود می خواهد که چوب را از منابع پایدارتر (چوب های دارای گواهی FSC یا بازیافت شده) تهیه کنند. همه تامین کنندگان به طور منظم ممیزی می شوند و تامین کنندگان غیر مطابق, ملزم به اجرای اقدامات اصلاحی فوری هستند.در حال حاضر FSC دارای بهترین سیستم دینامیکی صدور گواهینامه در دنیا می باشد که بطور مدام با ذینفعان در ارتباط بوده و هرگونه تغییر در بازار و بهره برداری از منابع جنگل را از طریق مدیریت توسعه پایدار در دنیا پیگیری می نماید.

دستور کار IKEA Forest Positive برای سال 2030 با هدف : بهبود مدیریت جنگل، افزایش تنوع زیستی، کاهش تغییرات آب و هوا و حمایت از حقوق افرادی که در کل زنجیره تامین به جنگل‌ها وابسته هستند و نوآوری را به سمت استفاده از چوب به روش‌های هوشمندانه‌تر سوق می‌دهد. دستور کار این برند بر سه حوزه کلیدی متمرکز است:

• تبدیل مدیریت مسئولانه جنگل به هنجار در سراسر جهان.

• توقف جنگل زدایی و احیای جنگل های مناظر تخریب شده.

• ایجاد نوآوری برای استفاده از چوب به روش های هوشمندتر با طراحی همه محصولات از همان ابتدا برای استفاده مجدد، مرمت، تولید مجدد و در نهایت بازیافت.

ما در سفری هستیم تا مدیریت جهانی جنگل را بهبود بخشیم و منابع چوبی مسئولانه را به استاندارد صنعت تبدیل کنیم و در ساخت مناظر جنگلی مقاوم و بهبود تنوع زیستی کمک کنیم.

ظرف ۲۰ سال گذشته و طی مدتی که شورای FSC بنیانگذاری شده ، نشان و گواهینامه FSC جهانی شده و از اعتبار و جایگاه بسیار بالایی برخوردار گردیده و تاکنون بیش از ۳۵۰۰۰ گواهینامه در کل دنیا صادر شده و هر روز در حال افزایش است. طبق گزارش منتشره شورای FSC میزان فروش محصولات دارنده گواهینامه FSC بین ژوئن سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ حدود۴ /۸۳% افزایش داشته است.

گواهینامه های FSC در سه دسته اصلی زیر صادر می شوند:

۱-مدیریت جنگل

۲-زنجیره نگه داری

۳- چوب تحت کنترل

 گواهینامه FSC مزایای زیر را جهت سازمانهای دارنده آن ایجاد می نماید:

– ورود به بازار دوستدار محیط زیست در سراسر دنیا

– افزایش سرمایه و ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری در فضای کسب و کار

– ایجاد دید مثبت در سطوح محلی و منطقه ای

– بکارگیری نشان FSC که بیانگر قبول مسئولیت و رعایت قوانین مرتبط با مدیریت جنگلها می باشد

– امکان بستن قراردادهای پر سود به دلیل تولید محصولات با نشان FSC

–امکان نفوذ بیشتر در فضای کسب و کار به دلیل ثبت محصول دارای گواهینامه در سایت FSC

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من