نگاهی کلی به کارت گرافیک های انویدیا سری RTX 4000

نویسنده مطلب : مدیر سایت
1401/7/14
564

هنوز چیز زیادی در مورد کارت گرافیک‌های انویدیا سری RTX 4000 در دسترس نیست، فقط در حد شایعاتی که از چند منبع مختلف منتشر شده است. حال قصد داریم به جمع‌بندی این شایعات بپردازیم تا یک نتیجه کلی از قدرت این کارت گرافیک‌ها به دست آوریم. البته برای اینکه به تخمین دقیق‌تری برسیم، از روال کلی معرفی و زمان عرضه نسل‌های قبلی یعنی RTX 3000 و RTX 2000 نیز استفاده می‌کنیم. با  توجه به شایعاتی که اخیرا وجود داشت مبنی بر اینکه کارت های گرافیک RTX 3000  مشکلاتی را برای کنسول ها بوجود آورده است تیم انویدیا تصمیم به راه اندازی و تولید کارت های گرافیک سری 4000 در سال 2022 کرده است و گفته شده است که این کارت ها تا دو برابر عملکرد بهتری نسبت به سری 3000 دارند.


مبنی بر اطلاعاتی که یکی از افشاکنندگان در توییتر درباره سخت افزارها با نام Greymoon55 بیان کرده است: «عملکرد دو برابر، مصرف برق دو برابر، آیا می‌توانید آن را بپذیرید؟» و در توییتی دیگر بیان کرده تیم سازنده درباره‌ی سری آینده‌ی کارت‌های گرافیک RTX 4000 با اسم رمز «Ada Lovelace» صحبت می‌کنند. در حالی که باید انتظار افزایش عملکرد کارت‌های گرافیک جدید را داشت، TDP (توان طراحی گرمایی) کارت‌های گرافیک انویدیا تنها در طول هفت سال گذشته افزایش یافته‌اند. RTX 3080 توان طراحی گرمایی ۳۲۰ وات دارد و یک منبع تغذیه‌ی ۷۰۰ واتی را می‌طلبد. این به این معنی که با RTX 4080 ممکن است مقدار TDP آن به ۶۴۰ وات برسد و به منبع تغذیه‌ی بزرگ‌تر و گرانتری نیاز داشته باشد.


پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 4000 احتمالا به کانکتور برق جدید PCIe Gen 5 مجهز می‌شوند که می‌تواند تا ۶۰۰ وات را از طریق یک کابل تحویل دهد. اگرچه ممکن است آن‌ها اولین محصولات انویدیا نباشند که از کانکتور Gen 5 استفاده می کنند زیرا شایعه‌ها حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد تا فناوری کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 و RTX 2000 را بهبود داده و در آینده عرضه کند.


تاریخ عرضه

در حال حاضر اطلاعات دقیقی در رابطه با زمان عرضه کارت گرافیک جدید انویدیا نداریم ولی بر اساس سابقه‌ای که از این شرکت سراغ داریم و الگویی که در معرفی پردازنده‌های گرافیکی این شرکت مشاهده کرده‌ایم، به احتمال بسیار بالا، کارت گرافیک‌های سری RTX 4000 هم اکنون در مرحله ساخت به سر می‌برد.طبق نقشه راه شرکت Nvidia در مورد معماری محصولات خود، نسل بعد از Ampere که با نام Ada Lovelace شناخته می‌شود، قرار است در سال ۲۰۲۲ به بازار بیاید. انتظار می‌رود نسل بعد از آن یعنی سری    RTX 5000 نیز در سال ۲۰۲۴ عرضه شود.

کاربری به نام kopite7kimi که پیش از این نیز سابقه افشای خبرهای دقیق در کارنامه خود دارد، مدعی شده که کارت‌های سری RTX 4000 احتمالاً در سومین فصل از سال ۲۰۲۲ به نمایش دربیایند. ولی این فقط می تواند یک احتمال باشد. از طرف دیگر یک منبع به نام Greymon55، نیز ادعا کرده که تمامی پردازنده‌های نسل جدید تا قبل از اکتبر ۲۰۲۲ (مهر و آبان ۱۴۰۱) عرضه خواهند شد.

البته صحبت کردن در مورد مشخصات دقیق RTX 4000 هنوز کمی زود است چرا که از عرضه 3070 Ti و 3080 Ti زمان زیادی نگذشته است. پیش از این، شایعاتی نیز در مورد توقف تولید RTX 3090 Ti به خاطر مشکلات سخت افزاری منتشر شده بود. مشکلات این چنینی در تولید، می‌توانند از چند هفته تا چند ماه باعث تعویق در عرضه محصول شوند و اگر مساله غیر قابل رفع باشد، می‌تواند به کلی باعث لغو عرضه آن محصول شود.در هر حال، طبق مشخصاتی که از این کارت در دسترس است، تفاوت 3090 Ti با مدل معمولی، زیاد نیست، در نتیجه اگر در حال حاضر از کارت RTX 3090 استفاده می‌کنید، نیاز به بروزرسانی آن به 3090 Ti نخواهید داشت ولی پیشنهاد می‌شود منتظر سری ۴۰۰۰ انویدیا باشید. البته ناگفته نماند تنها خبر رسمی و دقیقی که در مورد این کارت‌ها شنیده‌ایم، این است که مدل‌های مختلف آن با نام Ada Lovelace شناخته خواهند شد و باقی مشخصات در مرحله حدس و گمان است.در ساخت پردازنده‌های این سری، از معماری ۵ نانومتری استفاده می‌شود که نسبت به لیتوگرافی 8 نانومتری Ampere، پیشرفت بزرگی خواهد بود. لیتوگرافی کوچک‌تر باعث بهبود چشمگیر در دو زمینه خواهد شد: عملکرد بهتر و در عین حال، مصرف انرژی پایین‌تر.

عملکرد کلی

در مورد عملکرد، صحبت از دو برابر شدن قدرت و همچنین دو برابر شدن مصرف انرژی آن به میان آمده است. اگر این خبر صحت داشته باشد، می‌توان از قدرت دو برابری این کارت گرافیک‌ها استقبال کرد، ولی مصرف برق دو برابر؟ شک داریم این قضیه گیمرها را خوشحال کند. البته در حال حاضر نمی‌توان روی مصرف انرژی سری ۴۰۰۰ نظر دقیقی داد ولی شواهد نشان می‌دهد که میزان TGP، TBP و TDP افزایش داشته است. مصرف بیش از ۸۰۰ وات که در شایعات برای این مدل عنوان شده، نشان می‌دهد که اگر قرار است از تمام قدرت این کارت گرافیک بهره ببرید، باید به فکر تقویت سیستم خنک کننده کیس و همچنین تعویض پاور سیستم‌تان نیز باشید. 

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من