مقایسه کارت گرافیک GeForce RTX 4050 و GeForce RTX 4060 - کدام بهتر است ؟

نویسنده مطلب : مهسا منفرد
1403/2/19
119

کارت گرافیک ها توسط شرکت NVIDIA ، AMD و msi و ... ساخته می شود. البته کارت گرافیک های شرکت ان وی دیا پر فروش تر است و کارت گرافیک های ای ام دی با پردازنده های amd سازگار است و برای سیستم باید مادربرد از این نوع گرافیک و پردازنده پشتیبانی کند. کارت گرافیک مغز پردازشی تصویر در سیستم یا لپ تاپ است. هرگونه عملیات پردازشی روی تصویر توسط کارت گرافیک انجام می شود. برخی از پردازنده ها مجهز به گرافیک هستند و برخی دیگر مجهز به گرافیک اشتراکی نیستند.

برای اطلاع بیشتر از می توانید مقاله " تفاوت پسوند های K ، F و KF در پردازنده (CPU) چیست ؟ " را مطالعه کنید.

شاید به نظر برسد که گرافیک های RTX 4050 و RTX 4060 تفاوت های چندانی با هم نداشته باشند اما دراین مقاله نگاهی جزئی به مشخصات این دو گرافیک می اندازیم. در ابتدا مشخصات این دو گرافیک را در بخش زیر برای شما آوردیم.

مشخصات گرافیک GeForce RTX 4060

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 مجهز به 8 گیگابایت حافظه ی داخلی است. نوع حافظه در این کارت گرافیک از نوع GDDR6 است. پهنای باند 278 گیگابیت بر ثانیه ، مصرف برق 115 وات و رابط PCI از نوع PCIe 4.0 x8 است.

مشخصات گرافیک GeForce RTX 4050

کارت گرافیک GeForce RTX 4050 مجهز به 6 گیگابایت حافظه ی داخلی است. نوع حافظه در این کارت گرافیک از نوع GDDR6 است. پهنای باند 192 گیگابیت بر ثانیه ، مصرف برق 115 وات و رابط PCI از نوع PCIe 4.0 x16 است.

مقایسه کارت گرافیک GeForce RTX 4050 و GeForce RTX 4060 - کدام بهتر است ؟
مقایسه

کمی بالاتر مشخصات دو کارت گرافیک رو به صورت مختصر برای شما آوردیم ، در این قسمت به بررسی این می پردازیم که کدام گرافیک بهتر است ؟ به طور کلی برای اینکه تشخیص دهیم که کدام گرافیک مناسب تر است ، باید بدانیم چه استفاده ای از لپ تاپ یا سیستم داریم .

بهتر است نوع استفاده خود را مشخص کنید اگر فرآیند های سنگین مثل رندرگیری ، پردازش تصویر در سطح گسترده دارید بهتر است گرافیک 4060 را انتخاب کنید ، اما اگر استفاده ی شما در حد فتوشاپ یا ادیت ویدیو های کم است می توانید گرافیک 4050 را خریداری کنید و در هزینه صرفه جویی کنید.

تفاوت اول این دو گرافیک در ظرفیت آن ها است که کارت گرافیک 4060 دو گیگابایت حافظه بیشتری نسبت به کارت گرافیک 4050 دارد. همچنین طبق بررسی های سایت gpu.userbenchmark.com گرافیک Geforce RTX 4060  عملکرد 29 درصدی بهتر نسبت به گرافیک 4050 داشته است. البته این به این معنی نیست که گرافیک 4050 گرافیک ضعیفی است.

بازه زمانی

اگر قصد خرید لپ تاپ دارید و طی مدت زمان دو سال یا کمتر میخواهید لپ تاپ را تعویض کنید ، پیشنهاد می کنم لپ تاپ با گرافیک RTX 4050 را خریداری کنید و کمتر هزینه کنید ، اگر قصد نگهداری لپ تاپ برای مدت زمان بیشتر مثلا چهار یا پنج سال را دارید بهتر است لپ تاپ با گرافیک RTX 4060 را انتخاب کنید.

برای مشخص کردن برتر بودن یک کارت گرافیک علاوه بر ظرفیت باید تعداد هسته پردازشی ، فرکانس ، کلاک و ... را در نظر بگیریم. علاوه بر کارت گرافیک برای مشخص کردن نوع عملکرد لپ تاپ یا سیستم باید به مدل پردازنده ، میزان گرافیک ، حافظه داخلی و نوع صفحه نمایش دقت کنیم .

نتیجه گیری

بسته به نوع استفاده می توانید میان این دو انتخاب کنید. اگر پروژه و پردازش های متوسط دارید و کمتر می خواهید هزینه کنید ، گرافیک GeForce RTX 4050 انتخاب مناسبی برای شما است ; و اگر پردازش های سنگین و پروژه های بزرگ دارید گرافیک GeForce RTX 4060 را انتخاب کنید البته باید هزینه ی بیشتری کنید. نظر شما چیست ؟ بین این دو کارت گرافیک کدام ارزش خرید بیشتری دارد ؟!

نظر خود را بیان کنید

تمامی حقوق برای فروشگاه ایران تک محفوظ می باشد
لیست مقایسه من 0
لیست مقایسه من